Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania 380-RS5-1TWY
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.

Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.

Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.

Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.

Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WG1 - Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji i wychowania

Sposób weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA7_UW1 - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie wychowania

KA7_UW5 - Potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Sposób weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest 75% obecność na wykładzie oraz pozytywnie napisane kolokwium, w formie testu wielokrotnego wyboru. Ocenę pozytywną gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania testu.

Zakres tematów:

1. Metodologiczne zagadnienia teorii wychowania

2. Aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania

2. Wybrane orientacje badawcze w teorii wychowania

3. Struktura procesu wychowania

4. Podstawowe środowiska wychowawcze

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Lidia Dakowicz 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)