Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji technicznej 380-DS5-2IBA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa).

2. Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji-ogolnotechnicznej.pdf (01.10.19).

3. Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Czerwiński, W. (1968). Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

2. Dąbrowski, A. (1982). Vademecum nauczyciela techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

3. Furmanek, W. (1987). Podstawy wychowania technicznego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

4. Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

5. Furmanek, W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

6. Marszałek, A. (2001). Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

7. Tofts, H., Annie, O. (1999). 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny : wszystko co może wykonać dziecko. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą techniki jako dziedziny ludzkiej działalności w stopniu pozwalającym na realizację zajęć edukacji technicznej w klasach I-III szkoły podstawowej (KA7_WG11).

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi przygotować oraz zrealizować zajęcia w ramach edukacji technicznej rozwijające między innymi kompetencje kluczowe uczniów (KA7_UO1).

2. Student potrafi zrealizować zajęcia techniczne zakładające indywidualną oraz zespołową pracę uczniów, odpowiedzialnie i celowo organizując pracę oraz właściwie gospodarując czasem zajęć (KA7_UO2).

3. Student potrafi realizować zajęcia w sposób inspirujący uczniów oraz angażujący ich do myślenia komputacyjnego oraz poznawania otoczenia technicznego (KA7_UU4).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student poszerza swoją wiedzę techniczną dostrzegając dynamikę rozwoju techniki (KA7_KR2).

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje ustna forma zaliczenia (student potwierdza podpisem znajomość oceny końcowej).

WARUNKI ZALICZENIA ORAZ KOMPONENTY OCENY KOŃCOWEJ

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział (przygotowanie do zajęć, zaangażowanie studenta) w minimum 90% zajęć oraz uzyskanie ocen pozytywnych wynikających z realizacji zadania indywidualnego i odpowiedzi ustnej.

Podstawę oceny końcowej stanowi średnia ocen z: aktywności, realizacji zadania indywidualnego oraz odpowiedzi ustnej (pytanie/pytania otwarte).

ZASADY UZUPEŁNIANIA ZALEGŁOŚCI

Student, który przekroczył limit dopuszczalnych nieobecności może w uzasadnionych sytuacjach uzupełnić zaległości podczas konsultacji zrealizowanych przed upływem dwóch tygodni od ustania przyczyny nieobecności. Nieobecności, które nie zostaną uzupełnione w ramach konsultacji mają negatywny wpływ na ocenę końcową.

Zakres tematów:

ZAKRES TEMATÓW

1. Wprowadzenie - technika i jej historia w ujęciu szerokim oraz w kontekście edukacji wczesnoszkolnej (2x90 minut).

2. Podstawy edukacji technicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym (90 minut).

3. Wybrane zagadnienia z zakresu nauki i techniki stanowiące podstawy merytorycznej wiedzy nauczyciela niezbędnej w kształceniu ogólnotechnicznym uczniów klas I-III (4x90 minut):

- funkcje, przemiany oraz rodzaje/klasyfikacje przemysłu;

- charakterystyka oraz przemiany rzemieślnictwa, przykłady rzemiosł;

- technika a sztuka oraz wzornictwo przemysłowe;

- budownictwo jako obszar technicznej działalności człowieka;

- pozyskiwanie, przetwarzanie oraz zastosowania drewna jako surowca organicznego;

- przemysł papierniczy;

- metody druku oraz ich przemiany;

- techniki oraz procesy związane z przemysłem poligraficznym na przykładzie powstawania i dystrybucji prasy codziennej (DTP);

- górnictwo jako dział techniki, charakterystyka oraz zastosowanie wybranych kopalin;

- metalurgia, w tym rodzaje i charakterystyka metali;

- wytwarzanie, obróbka, rodzaje i zastosowanie szkła;

- przemysł włókienniczy, charakterystyka i rodzaje tkanin;

- charakterystyka zjawisk związanych z ruchem powietrza oraz ich rola w technice;

- zjawiska i właściwości dotyczące cieczy oraz ich rola w technice;

- charakterystyka energii cieplnej oraz sposób jej wykorzystania w technice;

- charakterystyka energii elektrycznej oraz jej rola w technice.

4. Podsumowanie (45 minut).

ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE

1. Elementy składowe rzeczywistości technicznej dziecka.

2. Czynniki całościowego procesu poznawania rzeczywistości technicznej przez dziecko.

3. Rodzaje zadań dydaktycznych stanowiących podstawę procesu wychowania do techniki w ramach edukacji wczesnoszkolnej.

4. Koncepcja zajęć technicznych oparta o siedem faz przebiegu zajęć.

5. Charakterystyka oraz przykłady przemysłu ciężkiego oraz lekkiego.

6. Charakterystyka głównych gałęzi oraz funkcji przemysłu.

7. Trzy rewolucje przemysłowe oraz ich pozytywne i negatywne aspekty.

8. Związek techniki z nauką i sztuką.

9. Charakterystyka wybranych technik druku (druk płaski, wypukły sitodruk).

10. Etapy, wybrane sposoby oraz narzędzia związane z pozyskiwaniem oraz obróbką drewna.

11. Charakterystyka przemysłu papierniczego oraz produktów papierniczych (surowce do produkcji wyrobów papierniczych, proces powstawania papieru, rodzaje papieru – podział ze względu na gramaturę i strukturę).

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, zadania do indywidualnej realizacji oraz prezentowanie efektów przez uczestników na forum grupy, dyskusja, praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
6 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Naruszewicz 20/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Naruszewicz 17/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Naruszewicz 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)