Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność informatyczna dziecka 380-DS5-3IBH
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• Aftab P., Internet a dzieci: uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.

• Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa 2014.

• Basaj H. i inni, Wykorzystanie nowych technologii na etapie edukacji wczesnoszkolnej, Poradnik dla nauczyciela, OEIiZK, Warszawa 2009.

• Bogunia-Borowska M. (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydaw. UJ, Kraków 2006.

• Chudziński E. (red.)., Słownik wiedzy o mediach, Wyd. ParkEdukacja, Bielsko-Biała 2007.

• Danowski B., Krupińska A., Dziecko w sieci, Wydaw. Helion, Gliwice 2007.

• Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowanie, Wyd. „Impuls”, Kraków 2010.

• Fiołek-Lubczyńska B., Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

• Flynn D., Tworzenie cyfrowego wideo, Helion, Gliwice 2002.

• Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

• Gajek E., Poszytek P., e-Twinning drogą do edukacji przyszłości, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.

• Huk T., Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.

• Izdebska J., Sosnowski T. (red.), Dziecko i media elektroniczne: nowy wymiar dzieciństwa. T. 1, Telewi¬zja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej, Trans Humana, Białystok 2005.

• Juszczyk S. (red.), Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, Wyd. Adam Marszałek", Toruń 2005.

• Juszczyk S., Polewczyk I. (red.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.

• Kandzia J., Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych, Impuls, Kraków 2011.

• Kandzia J., Edukacja matematyczna a cywilizacja cyfrowa : podmioty kształcenia wobec wyzwań technologii informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego, Warszawa 2016.

• Laniado N., Gry komputerowe. Internet i telewizja : co robić, gdy nasze dzieci są nimi zafascynowane, Wydawnictwo eSPe, Kraków 2006.

• Łaciak B. (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Wydaw. ISP, Warszawa 2003.

• Majewska-Pyrkosz E., Multibook – nowe narzędzie nauczyciela i ucznia na pierwszym etapie edukacji. Potencjał nowoczesnych technologii w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej [w:] M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Impuls, Kraków 2015.

• Miczka-Pajestka M., Alfabetyzm medialny w kulturze konwergencji. Dzieci i ich kompetencje odbiorcze, MEDIA I SPOŁECZEŃSTWO nr 2/2012.

• Morbitzer J., Refleksje pedagogiczne na temat intelektualnej kondycji cyfrowych tubylców, „Psychologia Wychowawcza” nr 5 2014, s. 115-130.

• Noga H., Wychowawcze aspekty „rewolucji informatycznej”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008.

• Obem A., Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko, Fundacja Panoptykon, Warszawa 2015.

• Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A. (red.), Edukacja małego dziecka. Wybrane obszary aktywności p. red. (ostatni rozdział).

• Ostrowska M., Sterna D., Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015.

• Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa 2015.

• Przybysz-Zaremba M., Internet zagrożeniem dla dzieci i młodzieży [w:] M. Jezieński (red.), Nowe media w systemie komunikowania: edukacja, cyfryzacja, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

• Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013.

• Stachera H., Kijo A., Wilińska J., Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.

• Szymanke V., (red.), Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2013, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2013.

• Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.

• Tuszyńska-Bogucka W. (red.), Media - przyjaciel czy wróg dziecka?: program informacyjno-edukacyjny, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPi2, Poznań 2006.

• Wenta K., Technologia informacyjna w edukacji dziecka, „Edukacja Humanistyczna” nr 2 (29), Szczecin 2013

Efekty uczenia się:

Student:

- Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej, technologii informacyjnej (KA7_WG7)

- Ma wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie aktywności informatycznej dziecka (KA7_WG12)

Weryfikacja - dyskusja, praca pisemna

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej w formie eseju oraz aktywności na forum.

Zakres tematów:

Wykorzystanie technologii informacyjno--komunikacyjnych w edukacji

• Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzie dydaktyczne

• Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się

• Korzyści stosowania TIK w edukacji

• Różne modele wykorzystywania TIK w pracy z uczniami:

• Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia

Koncepcja kształcenia multimedialnego

• Istota i rozwój kształcenia multimedialnego

• Narzędziowe i edukacyjne funkcje mediów

Audiowizualne materiały dydaktyczne

• Definiowanie pojęć

• Podział materiałów dydaktycznych i ich funkcje

• Projektowanie zajęć multimedialnych

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Zińczuk 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)