Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rewalidacyjna 0800-OS1-3AJG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Dykcik, W.. Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.Poznań 2001.

Chrzanowska, I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015.

Ćwirynkało, K.. Społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście ich autonomii i podmiotowości, Toruń. Akapit, 2010.

Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa 2013.

Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Kraków 1999.

Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków, Impuls.

Wyczesany, J. Gajdzica, Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków , Wyd. AP.

Literatura uzupełniająca:

Głodkowska, J. Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością –normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo,2014, 3(25), 87-106.

Krause, A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków, Wydawnictwo Impuls, 2011.

Walthes R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

-znać cechy społecznego modelu spostrzegania niepełnosprawności i jego konsekwencje w odniesieniu do rehabilitacji osób z niepełnosprawnością,

- rozumieć istotę kompleksowości rehabilitacji ,

-znać najistotniejsze tendencje w pedagogice specjalnej nadające aktualny kierunek oddziaływaniom edukacyjnym i rewalidacyjnym,

W zakresie umiejętności:

-umieć wskazać różnice w tradycyjnym i obecnym podejściu do problemów osób z niepełnosprawnością odwołując się do ustaleń teoretycznych i praktycznych rozwiązań,

-dostrzegać rolę zawodową pedagoga w kompleksowych oddziaływaniach rewalidacyjnych,

W zakresie kompetencji:

- rozumieć i akceptować wyjątkowość funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego oraz własną rolę zawodową w tworzeniu warunków do jego rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin za pośrednictwem systemu UUSOS, w formie pytań otwartych i zamkniętych oraz w formie opisowej

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach.

Zakres tematów:

1.Rewalidacja jako proces wychowawczy i terapeutyczny .

2. Współczesne orientacje w teorii i praktyce pedagogiki rewalidacyjnej.

3. Funkcjonowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku społecznym.

4. Praca rewalidacyjna z uczniem z niepełnosprawnością (wzrokową, słuchową, ruchową, intelektualną, z autyzmem i zespołem Aspergera).

5.Wybrane metody rewalidacji .

6. Rewalidacja i indywidualna- cele i zadania.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Otapowicz 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)