Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy superwizji w pracy socjalnej 0800-SN1-3HAF
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2012.

Domaradzki P., Kerzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, UŁ, Łódź 2016.

Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społęcznych, MCPS, Warszawa 2014.

Gilbert, M., Evans, K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.

Łuczyńska, M., Olech, A. Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013, (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej.pdf)

Krzyszkowski J. (red), Wybrane aspekty pracy socjalnej. Podręcznik dla pracowników socjalnych, Wrocław 2012.

Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształtowanie, Warszawa 1996.

Szmagalski J. (red), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005.

Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

K_W11 posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych (udział w dyskusji)

K_U12 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (aktywność w trakcie superwizji)

K_U14 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (udział w przygotowaniu prezentacji w zespole)

K_U17 monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej (aktywność w trakcie superwizji)

K_K08 potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (udział w dyskusji, przygotowaniu prezentacji w zespole)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: przygotowanie prezentacji (indywidualna lub zespołowa) na temat zagadnień dotyczących superwizji pracy socjalnej oraz aktywność podczas zajęć. Pozytywna ocena od 51% pkt. możliwych do uzyskania. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej.

Zakres tematów:

1. Założenia teoretyczne superwizji – podstawowe pojęcia, modele, cele, funkcje.

2. Superwizja jako instrument reformy pomocy społecznej i pracy socjalnej - historia oraz regulacje prawne.

3. Gry transakcyjne w superwizji.

4. Kontrakt superwizyjny.

5. Superwizja grupowa i indywidualna - fazy i organizacja sesji superwizyjnej.

6. Techniki i narzędzia pomocne w superwizji pracy socjalnej.

7. Znaczenie ewaluacji w superwizji pracy socjalnej.

8. Trudności w rozwoju zawodowym pracowników socjalnych i skutecznej realizacji zadań.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: sytuacyjna, analiza przypadku, giełda pomysłów, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Szymanowska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)