Pedagogika specjalna 0800-SPO-8HBD
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. • Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. • Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011. • Głodkowska J., Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo 2014, 2(24), 91-109. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007. • Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Literatura uzupełniająca: • Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019. • Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnych przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa 2015. • Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wyd. Naukowe PTP, Poznań 2010. • Gajdzica Z. (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2013. • Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995. • Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. Autonomia osób z niepełnosprawnością. Trans Humana, Białystok, 2016. • Sakowicz-Boboryko A., Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Stepulak M. Z., Łukasiewicz J. (red.), Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności Wydawnictwo Naukowe WSEiI w Lublinie, Lublin 2017. |
||
Efekty uczenia się: |
SP6_WG01 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (sposób weryfikacji – egzamin pisemny); SP6_UW02 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, rehabilitacyjna, edukacyjna, społeczno-kulturalna itp.) oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań (sposób weryfikacji – aktywność w trakcie zajęć, egzamin pisemny); SP6_KK01 - Rozumie potrzeby osób z niepełnosprawnością, jest wrażliwy na ich psychologiczne, fizyczne i społeczne problemy, prezentuje postawę szacunku i zrozumienia (sposób weryfikacji – aktywność w trakcie zajęć) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny (test) 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu. Warunki przystąpienia do egzaminu: - uzyskane zaliczenie z ćwiczeń, - obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch godzinach zajęć. Wszystkie pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone na konsultacjach) |
||
Zakres tematów: |
1. Niepełnosprawność jako problem interdyscyplinarny • zmiana paradygmatyczna w podejściu do niepełnosprawności • kategorie niepełnosprawności • etiologia niepełnosprawności 2. Społeczne wzory odpowiedzi na niepełnosprawność na przestrzeni dziejów – od dyskryminacji do inkluzji społecznej 3. Autonomia i normalizacja środowiska życia osób z niepełnosprawnością 4. Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Edukacja integracyjna i włączająca – założenia a rzeczywistość 5. Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością. Podmiotowy i ekologiczny kontekst rehabilitacji 6. Rodzina w procesie wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego – diagnoza zasobów i potrzeb. Wsparcie społeczne rodziny 7. Podstawowe założenia, zasady, metody i formy pracy rehabilitacyjnej z dziećmi z wybranymi niepełnosprawnościami |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład (informacyjny, konwersatoryjny), dyskusja, prezentacja multimedialna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Agnieszka Sakowicz-Boboryko | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.