Wykład z historii XX wieku 350-HS2-1WHDW
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych; - metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa itp.; - pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym; - w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie; - w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych; - w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych; - wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji; - prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych; - współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; - planować oraz uczyć się przez całe życie, doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych; - promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Polski, swojego regionu i Europy; - wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
||
Zakres tematów: |
1. Stosunki społeczno-polityczne na przełomie XIX i XX w. 2. Litwa Środkowa jako próba realizacji koncepcji federacyjnej 3. Litewsko-białoruska działalność dywersyjna przeciwko państwu polskiemu 4-5. Polityka władz polskich w stosunku do mniejszości litewskiej i białoruskiej 6. Polityka władz sowieckich w stosunku do ludności białoruskiej 7. Okupacja sowiecka na Białostocczyźnie 8. Wileńszczyzna i Białostocczyzna pod okupacja niemiecką 9. Litwa i Białoruś pod rządami sowieckimi 10. Mniejszość białoruska i litewska w Polsce 11. Mniejszość polska na Litwie i Białorusi 12-13. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Aleksandra Łukaszenki 14. Stosunki polsko-litewskie i polsko-białoruskie po 1989 r. 15. Współczesna ideologia państwa białoruskiego |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykład online za pośrednictwem platformy Blackboard Collaborate |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Wojciech Śleszyński | 21/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.