WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych;
- metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa itp.;
- pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym;
- w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie;
- w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych;
- w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych;
- wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji;
- prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych;
- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
- planować oraz uczyć się przez całe życie, doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
- zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych;
- promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Polski, swojego regionu i Europy;
- wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech.
|