Seminarium magisterskie etap 1 340-PS2-1SEMM7
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Technika pisania U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007 K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2008 A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994 K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012. Literatura dot. tematyki seminarium: M. Białoszewski, Tajny dziennik, Kraków 2012. T. Doktór, Spotkania z astrologią, Warszawa 1987. Gnoza, gnostycyzm, literatura, red. M. Dobkowski / B. Sienkiewicz / A. Jocz, Kraków 2012. W. J. Hanegraaff, Esotericism and the Academy: Rejected knowledge in Western culture, Cambridge 2012. Horoscopes and Public Spheres Essays on the history of astrology, ed. by G. Oestmann / D. H. Rutkin / K. von Stuckrad, Berlin 2005. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku, red. J. Zagrodzki / S. Ruksza, Katowice 2004. Od kontrkultury do New Age: wybrane zjawiska społeczno-kulturowe schyłku PRL i ich korzenie, red. E. Chabros, Wrocław 2014. Oneiron = Ezoteryczny krąg artystów z Katowic, red. P. Mraß, Katowice 2006. Oniryczne tematy i konwencje w literaturze polskiej XX wieku, red. I. Glatzel / J. Smulski / A. Sobolewska, Toruń 1999. Polemical Encounters: Esoteric discourse and its others, ed. by O. Hammer / K. von Stuckrad, Leiden-Boston 2007. S. Ossowiecki, Świat mego ducha i wizje przyszłości, Poznań 1983. P. Piotrowski, Jung i astrologia, Białystok 2002. R. Prinke/ L. Weres, Mandala życia astrologia – mity i rzeczywistość, Poznań 1991. P. Sołowianiuk, Jasnowidz w salonie, czyli spirytyzm i paranormalność w Polsce międzywojennej. Warszawa 2014. M. Skrzątek, Życie zapisane w kartach, Warszawa 2015. L. E. Stefański, Adept wysokiej magii: (Czesław Czyński 1858-1932); monodramat, Warszawa 1990. L. E. Stefański, Lewitujący z Oćmawy, Warszawa 1992. L. E. Stefański/ M. Komar, Od magii do psychotroniki czyli ars magica, Warszawa 1980. O. Tokarczuk, Prowadź swój pług przez kości umarłych, Kraków 2009. Transformacja alternatywnej duchowości w Polsce, red. Z. Pasek / Sz. Beźnic, Kraków 2007. H. Waniek, Dziady berlińskie, Warszawa 1984, wyd. 2. Wrocław 1999. H. Waniek, Hermes w Górach Śląskich, Wrocław 1994. H. Waniek, Wyprzedaż duchów, Wrocław 2007. L. Weres, Homo–Zodiacus, Poznań 1991. I. K. Węgierska, Moje przygody z duchami i nie tylko, Warszawa 1993. P. Zacharewicz, W stronę nowego paradygmatu, Toruń 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (charakteryzuje metody badań tekstów literackich i tekstów z wątkami ezoterycznymi, umiejscawia dany tekst krytyczny/teoretyczny w kontekście ideowo-artystycznym i społeczno-politycznym) – P7S_WG – KA7_WG2 - definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej, na poziomie rozszerzonym, z uwzględnieniem kontekstów (definiuje pojęcia „ezoteryka”, „Western esotericism”, „ezoteryczny”, „hermetyczny”, „astrologia”, „wiedza alternatywna”, „duchowość alternatywna”, „dyskurs”, „dyskurs ezoteryczny”) – P7S_WGK – KA7_WGK1 - posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych (wskazuje podstawowe cechy tekstów inspirowanych ezoteryką i duchowością alternatywną, dostrzega cechy świadczące o mieszaniu się dyskursów naukowego, literackiego, religijnego i ezoterycznego, wskazuje na źródła tych procesów) – P7S_WGK – KA7_WGK2 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie (potrafi scharakteryzować metody badania dyskursu ezoterycznego/tekstów ezoterycznych i najważniejsze podejścia badawcze, podaje autorów istotnych opracowań i ich argumenty, i ustosunkowuje się do poszczególnych ujęć, podsumowuje problemy z określeniem obszaru studiów oraz wypracowaniem jednolitej terminologii) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU1 - analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (wymienia polskich autorów odwołujących się do ezoteryki w XIX i XX wieku, łączy dane dzieła z nurtami artystycznymi i ideowymi, rekonstruuje fazy zainteresowania ezoteryką w Polsce, wskazuje najważniejszych przedstawicieli tej tradycji myślenia i zafascynowanych nią twórców, wyjaśnia przyczyny nieobecności, a później gwałtownej popularności ezoteryki w Polsce, podaje nazwy instytucji ważnych dla jej rozwoju) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU2 - potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje fragmenty pracy magisterskiej) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU3 - potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU4 - potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z różnorodnych źródeł internetowych, także obcojęzycznych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i czasopism oraz portalo specjalistycznych) – FP2_U03 – H2A_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje pracę magisterską, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego oraz na podstawie własnych kwerend) – P7S_KKO – KA7_KKO2 - jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczy dyskusji, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom seminarium) – P7S_KOR – KA7_KOR1 - dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej – P7S_KOR – KA7_KOR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przedstawienie bibliografii, konspektu oraz wstępnego rozdziału pracy. Nieobecność na więcej niż 4 godzinach zajęć wymaga usprawiedliwienia (zaświadczenie lekarskie, zaświadczenie urzędowe o ważnych powodach nieobecności). |
Zakres tematów: |
Literatura uważana jest powszechnie za przeciwieństwo nauki. Pierwsza kojarzy się z fikcją, subiektywnym doświadczeniem i wartościami artystycznymi, podczas gdy druga – z prawdą (faktualnością), ambicjami do obiektywności i empirycznym poznawaniem świata. Jednak ten podział uzasadniony jest tylko częściowo. Literatura, jako specyficzny (pod)typ wiedzy, tworzy własne projekty człowieka, i społeczeństwa, proponuje inne sposoby poznania natury, reagując przy tym na rozwój nauki. Niektóre idee wychodzące z kręgów naukowych traktuje afirmatywnie, z innymi polemizuje. Ponadto, w XIX wieku literatura nierzadko była szybsza w dostrzeganiu i opisywaniu pewnych zjawisk i procesów niż, tkwiące jeszcze wówczas w powijakach nauki humanistyczne i społeczne. W trakcie seminarium licencjackiego chciałabym zająć się z Państwem wybranymi aspektami wiedzy i nauki romantycznej oraz postromantycznej. Szczególnie interesować nas będą z jednej strony problemy z obszaru psychologii i psychiatrii (szaleństwo, melancholia, fascynacja przemocą), z drugiej – związki literatury z naukami przyrodniczymi, które badać będziemy m.in. na przykładzie tekstów Novalisa, Józefa Sękowskiego/Osipa Senkovskiego, Aleksandra von Humboldta, Adama Mickiewicza, Tomasza Zana i Ignacego Domeyki. Teksty i problemy poruszane na zajęciach będą uzgadnianie z uczestnikami w zależności od głównych punktów ich zainteresowań i tematu przygotowywanych prac licencjackich. Zakres tematyczny seminarium (proponowane uczestnikom zagadnienia): Dyskursy ezoteryczne: nowe metody badań (na wybranych przykładach). Miejsce wiedzy alternatywnej w historii kultury polskiej (na wybranych przykładach). Gnoza/Ezoteryka w literaturze XIX wieku (na wybranych przykładach). Wątki ezoteryczne w Dziadach berlińskich Henryka Wańka. Miron Białoszewski i parapsychologia. Autoprezentacja polskich celebrytów ezoterycznych w XX wieku: Stefan Ossowiecki i Akhara Mustafa. Polscy wróżbici w świetle tekstów autobiograficznych: Stefan Ossowiecki i Maciej Skrzątek. Grupa Oneiron w PRL: kształtowanie się i aktywność środowiska. |
Metody dydaktyczne: |
heureza, dyskusja, analiza tekstu |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Monika Bednarczuk | 1/1 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.