Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia 0500-KS1-2EPI
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Ajdukiewicz, K. (2003), Zagadnienia i kierunki filozofii, Wstęp i rozdz. 1, Warszawa – Kęty: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 13-18.

Ajdukiewicz, K. (2003), Zagadnienia i kierunki filozofii, rozdz. 2. Zagadnienie prawdy, Warszawa – Kęty: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 19-29.

Ajdukiewicz, K. (2003), Zagadnienia i kierunki filozofii, rozdz. 3. Zagadnienia źródeł poznania, Warszawa – Kęty: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 30-52.

Grobler, A. (2013), Prawda, jej namiastki i paradoksy z nimi związane, w: R. Ziemińska (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: Wydawnictwo WAM, 19-52.

Morton, A. (2002), Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 6. Definiowanie wiedzy, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Literatura uzupełniająca:

Fraassen van, B. (1980), The Scientific Image, Oxford: Clarendon Press.

Frege, G. (1977), Myśl: studium logiczne, w: Pisma semantyczne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN.

Gettier, E. (1990), Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą?, tłum. J. Hartman, J. Rabus, „Principia” 1.

J. Katz, J. (1962), The Problem of Induction and Its Solution, Chicago: University of Chicago Press.

Kemeny, J. (1953), The Use of Simplicity in Induction, „Philosophical Review” 62.

Kuhn, T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa: Aletheia.

Lakatos, I. (1995), Pisma z filozofii nauk empirycznych, tłum. W. Sady, Warszawa: PWN.

Laudan, L. (1977), Progress and Its Problems. Towards a Theory of Scientific Growth, Berkeley: University of California Press.

Miłkowski, M. (2013), Epistemologia znaturalizowana, w: R. Ziemińska (red.), Przewodnik po epistemologii, 495-524.

Paprzycka, K. (2013), Pojęcie wiedzy, w: R. Ziemińska (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: Wydawnictwo WAM, 117-150.

Popper, K.R. (1977), Logika odkrycia naukowego, tłum. U. Niklas, Warszawa: PWN.

Popper, K.R. (1999), Prawda, racjonalność i rozwój wiedzy naukowej, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa: PWN, 340-424.

Quine, W.V.O. (2002), Znaczenie i prawda, w: Filozofia logiki, tłum. B. Stanosz, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Reichenbach, H. (1938), Experience and Prediction, Chicago: University of Chicago Press.

Thagard, P. (1988), Computational Philosophy of Science, Cambridge, MA: MIT Press.

Efekty uczenia się:

E1. Student zna podstawowe pojęcia epistemologii. K_W04

E2. Student zna główne filozoficzne koncepcje poznania. K_W21

E3. Student posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami specyficznymi dla teorii poznania. K_U01

Sposoby weryfikacji: sprawdzian pisemny, dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny z wykładu (zaliczenie na ocenę) jest zaliczenie sprawdzianu pisemnego.

Znajomość materiału a ocena:

60%-69% - ocena dostateczna (3)

70%-74% - ocena dostateczna plus (3,5)

75%-84% - ocena dobra (4)

85%-89% - ocena dobra plus (4,5)

90%-100% - ocena bardzo dobra (5)

Zakres tematów:

Podstawowe zagadnienia epistemologiczne

Kontekst odkrycia - kontekst uzasadnienia

Relacje między epistemologią a kognitywistyką

Główne podejścia teoretyczne w epistemologii

Nośniki prawdy

Klasyczne i nieklasyczne koncepcje prawdy

Semantyczna teoria prawdy Tarskiego

Deflacjonizm

Klasyczna definicja wiedzy

Przypadki Gettierowskie i przykładowe odpowiedzi: infallibilizm, zasada Lehrera, przyczynowa definicja wiedzy Nozicka

Racjonalizm - irracjonalizm

Racjonalizm genetyczny - empiryzm genetyczny

Racjonalizm metodologiczny - empiryzm metodologiczny

Wiedza bezpośrednia - wiedza inferencyjna

Fundamentalizm epistemologiczny

Hume'owski problem indukcji i przykładowe próby rozwiązania

Pragmatyczne uzasadnienie indukcji wg Reichenbacha

Deskryptywna odmiana problemu indukcji

Logika indukcji, paradoks kruków, paradoks ziebieskości

Krytyka fundamentalizmu: sceptycyzm, holizm, fallibilizm, konwencjonalizm, empiryzm konstruktywny, relatywizm

Racjonalność poznania naukowego: indukcjonizm, falsyfikacjonizm, irracjonalizm Kuhna, metafalsyfikacjonizm Lakatosa, racjonalność nauki bez odwołania do prawdy (Laudan

Metody dydaktyczne:

Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnej, bogato ilustrowane przykładami z nauk przyrodniczych i kognitywnych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Hensel 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)