Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Bioetyka i neuroetyka 0500-KS1-3EPI
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

- B. Gert, Ch. Culver, K. Clouser, Bioetyka, Gdańsk, 2009.

- D. Buss, Morderca za ścianą. Zabójcze skłonności ludzkiego umysłu, przeł. A. Nowak, GWP, 2014.

- W. Casebeer, P. Churchland, Neuronalne mechanizmy poznania moralnego: wieloaspektowe podejście do oceny moralnej i podejmowania decyzji moralnych (w:) A. Klawiter (red.), Formy aktywności umysłu: ujęcia kognitywistyczne, t. 2, Warszawa: WN PWN, 2009.

- M.J. Sandel, Przeciwko udoskonalaniu człowieka. Etyka w w czasach inżynierii genetycznej, Warszawa: Kurhaus, 2014.

Literatura uzupełniająca:

- P. Churchland, Moralność mózgu, Kraków: Copernicus Center Press, 2013.Bioethics: Principles, Issues, and Casesm, pod red. L, Vaugh, OUP 2019.

- J. Heidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot: Smak Słowa, 2014.

- B. Mepham, Bioetyka, PWN, 2008.

- Oxford Handbook of Neuroethics, pod red. J. Illes, B. Sahakian, Oxford University Press, 2011.

Efekty uczenia się:

E1. Ma wiedzę na temat głównych problemów bio(neuro)etyki.

E2. Zna dylematy etyczne implikowane przez rozwój nauk o życiu i neuronauk.

E3. Posiada umiejętność dostrzegania i analizy problemów etycznych w kontekście zastosowań nowych technologii i narzędzi badawczych.

E5. Jest krytyczny, otwarty na nowe idee, zdolny do korekty własnych przekonań w świetle dostępnych danych i argumentów.

E6. Cechuje go naukowa rzetelność, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacji sporu naukowego, filozoficznego i światopoglądowego.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne. Studenci otrzymują 5 pytań otwartych z puli wszystkich pytań podawanych po każdym wykładzie oraz lektur wskazanych przez prowadzącego. Za każde pytanie można uzyskać maks. 3 punkty. Punktacja i oceny:

15-14 pkt. - 5.0

13 pkt. - 4.5

12-11 pkt. - 4.0

10 pkt - 3.5

9-8 pkt. - 3.0

Zakres tematów:

- główne problemy oraz działy bioetyki

- eugenika, inżyniera genetyczna, genetyczne udoskonalanie człowieka, transhumanizm

- neurobiologiczne podstawy moralności

- czym jest instynkt moralny?

- zachowania wymuszone zaburzoną aktywnością mózgu a problem wolności i odpowiedzialności

- neuronowe korelaty moralności (mózg moralny)

- mózg psychopaty: aspekty prawno-etyczne

- seryjni mordercy a problem poczytalności

- kara śmierci: argumenty pro i contra

Metody dydaktyczne:

Wykład w formie prezentacji multimedialnych, bogato ilustrowany przykładami zastosowań pojęć i teorii z zakresu bio- i neuroetyki. Dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Robert Poczobut 34/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.