Literatura: |
I. Lazari-Pawłowska, Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992 [wybrane artykuły];
P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 1998 [wybrane artykuły];
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, cz. II, Etyka społeczna, Kraków 1981;
J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994;
P. Mazurkiewicz, Przemoc w polityce, Wrocław 2006;
M. Walzer, Spór o wojnę, Warszawa 2004;
T. Żuradzki, T. Kuniński (red.) Etyka wojny, Warszawa 2009;
F. Compagnoni, Prawa człowieka, Kraków 2000;
A. Zwoliński, Etyka bogacenia, Kraków 2002;
J. Żakowski, Rewanż pamięci, Warszawa 2002
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy:
1. ma uporzadkowana wiedzę w zakresie etyki społecznej jako etyki szczegółowej (K_W05);
2. zna i rozumie różne stanowiska wystepujące we współczesnych sporach moralnych (K_W07);
3. zna historyczny rodowód współczesnych propozycji rozwiązań dylematów moralnych w etyce społecznej (K_W08)
W zakresie umiejetności:
1. umie wykorzystać wiedzę etyczną do analizowania dylematów moralnych (K_U18)
W zakresie kompetencji społecznycj
1. cechuje go krytycyzm wobec proponowanych rozstrzygnięć dylematów moralnych (K_K10)
|
Zakres tematów: |
1. Etyka indywidualna a etyka społeczna. Etyka społeczna a filozofia społeczna i filozofia polityczna.
2. Pojmowanie przymusu i przemocy. Konsekwencje dla etyki społecznej z różnego ujęcia tych kategorii.
3. Problemy z moralnym usprawiedliwieniem wojny.
4. Różne formy oporu przeciw nadużyciom władzy i ich moralne usankcjonowanie.
5. Różne teorie sprawiedliwości. Poszukiwanie adekwatnych strategii naprawiania skutków dyskryminacji.
6. Problem moralności w polityce i biznesie.
7. Prawa człowieka; ich uzasadnienie i ich rola.
8. Walka z ubóstwem.
9. Etyka narodu (praw narodu, obowiązki wobec narodu). Problem winy narodu jako konkretne zastosowanie problemu odpowiedzialności zbiorowej.
|