Zajęcia terenowe z historii wojskowości 0500-HS1-2ZTW
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bogdanowski, Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte, Warszawa-Kraków 1996. B. Guerquin, Zamki w Polsce, Warszawa 1988. S. Fuglewicz, Ilustrowana historia fortyfikacji, Warszawa 1991. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1988. M. Rogalski, M. Zaborowski, Fortyfikacja wczoraj i dziś, Warszawa 1978. J. Bogdanowski, Z. Holcer, M. Kornecki, Słownik terminologiczny architektury. Architektura obronna, Warszawa 1994. R. Bochenek, 1000 słów o inżynierii i fortyfikacjach, Warszawa 1989. Literatura uzupełniająca: Ustalana indywidualnie dla każdego cyklu zajęć (w zależności od trasy wyjazdu). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia powszechnej historii wojskowości w ujęciu chronologicznym i tematycznym; KP6_WG2: ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii militarnej dawnych i współczesnych ziem polskich; KP6_WG3: zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4: wykazuje znajomość historii porównawczej w odniesieniu do badań historyczno-wojskowych; KP6_WG5: zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości; KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historyczno-wojskowych; KP6_WG9: zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historyczno-wojskowych, a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie; KP6_WG10: ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historyczno-wojskowych; KP6_WG11: zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka wojskowości oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej; KP6_WG12: definiuje miejsce historii wojskowości wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych; KP6_WK1: ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych; KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym; KP6_WK3: rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa; KP6_WK4: rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi; KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne; KP6_WK8: orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną. Umiejętności: student KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego; KP6_UW2: potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych; KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; KP6_UW4: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami; KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii wojskowości; KP6_UW6: potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą; KP6_UW8: potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory; KP6_UK1: potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne; KP6_UK2: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badań historyczno-wojskowych; KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat materialnych zabytków historii wojskowości; KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą materialnych zabytków historii wojskowości; KP6_UO1: uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni; KP6_UU1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego. Kompetencje społeczne: student KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych; KP6_KK2: wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne; KP6_KK3: formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych; KP6_KK4: jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych; KP6_KO1: docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym; KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy; KP6_KO3: podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców; KP6_KR1: stosowania zasady etyczne; KP6_KR2: potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji; KP6_KR3: uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym. Weryfikacja efektów kształcenia: referat, ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena efektów pracy zespołowej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanych referatów oraz aktywności i zaangażowania podczas zajęć. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach zaliczenie na podstawie referatu przygotowanego w formie pisemnej. |
||
Zakres tematów: |
Ustalany indywidualnie dla każdego cyklu zajęć (w zależności od trasy wyjazdu), obejmuje: pola bitew; zabytki budownictwa fortyfikacyjnego epok od średniowiecza po XX w.; zabytki budownictwa koszarowego i magazynowego; zabytki wojskowej infrastruktury komunikacyjnej (np. mosty wojskowe); pomniki, obeliski i inne miejsca upamiętnień; cmentarze i kwatery wojskowe/wojenne; muzea historyczno-wojskowe i kolekcje muzealne; współczesne jednostki Sił Zbrojnych RP. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady terenowe, indywidualne referaty studentów, dyskusja, praca w grupach. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Maciej Karczewski, Tomasz Wesołowski | 0/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.