Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 370-KS2-2PER
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998

T. Ward, S. Maruna, Rehabilitation. Beyond the risk paradigm, Routledge, Taylor & Francis, New York 2007

Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

G. Robinson, I. Crow, Offender Rehabilitation. Theory, Research and Practice, Sage, Los Angeles 2009.

J.Burfeind, D. J., Bartusch, Juvenile Delinquency. An integrated approach

Third edition, Routledge Taylor&Francis, London dna New York 2016

K. Sawicki, Relacje nieletnich z policją w środowisku otwartym w perspektywie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2018 nr 15, str 93-103.

M. Bernasiewicz, Religia i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2017 nr 14, str. 29-39.

K. Szafrańska, Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Resocjalizacja Polska 2016 nr 12, str 59-75.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice

resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.

- ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania.

- potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych).

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin w formie pisemnej (test - podstawą do zaliczenia minimum 51% prawidłowych odpowiedzi)

Ocena końcowa - średnia z oceny z ćwiczeń oraz testu z wykładów.

Zakres tematów:

1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej

2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej,

3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej

4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji

5. Funkcjonalny model resocjalizacji

6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie)

7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność

8. Systemy wychowania resocjalizującego

9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych

10. metody twórczej resocjalizacji

11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika

12. Readaptacja i reintegracja

Metody dydaktyczne:

Wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Sawicki 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)