Literatura: |
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998
T. Ward, S. Maruna, Rehabilitation. Beyond the risk paradigm, Routledge, Taylor & Francis, New York 2007
Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
G. Robinson, I. Crow, Offender Rehabilitation. Theory, Research and Practice, Sage, Los Angeles 2009.
J.Burfeind, D. J., Bartusch, Juvenile Delinquency. An integrated approach
Third edition, Routledge Taylor&Francis, London dna New York 2016
K. Sawicki, Relacje nieletnich z policją w środowisku otwartym w perspektywie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2018 nr 15, str 93-103.
M. Bernasiewicz, Religia i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2017 nr 14, str. 29-39.
K. Szafrańska, Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Resocjalizacja Polska 2016 nr 12, str 59-75.
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice
resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.
- ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania.
- potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych).
|
Zakres tematów: |
1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej,
3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej
4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji
5. Funkcjonalny model resocjalizacji
6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie)
7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność
8. Systemy wychowania resocjalizującego
9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych
10. metody twórczej resocjalizacji
11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika
12. Readaptacja i reintegracja
|