Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 370-KS2-2PER
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998

Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001.

Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000

Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991

Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000.

Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

K. Sawicki, Relacje nieletnich z policją w środowisku otwartym w perspektywie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2018 nr 15, str 93-103.

M. Bernasiewicz, Religia i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2017 nr 14, str. 29-39.

K. Szafrańska, Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Resocjalizacja Polska 2016 nr 12, str 59-75.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice

resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.

- potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń to wypadkowa aktywności oraz zaliczenia ustnego treści omawianych podczas zajęć.

Zakres tematów:

1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej

2. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (diagnozowanie)

3. Metodyka wychowania resocjalizującego i metody twórczej resocjalizacji

4. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych

5. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika

6. Readaptacja i reintegracja

Metody dydaktyczne:

praca w grupach, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Sawicki 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)