Teoretyczne podstawy pracy socjalnej 380-SS1-1GPI
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Obowiązkowa Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1999. Dubois B., Miley K. K., Praca socjalna – zawód, który dodaje sił, Warszawa 1996, cz. 1-2. Garvin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Katowice 1998, cz. 1-2. Gray M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2012. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń 2003. Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy dylematy etyczne, Katowice 2006. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń, 2004. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007 Piorunek M., Pomoc-wsparcie społeczne-poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń, 2010. Popiołek K., Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice 1991. Rybczyńska D. A., Olszak-Krzyżanowska B., Aksjologia pracy socjalnej –wybrane zagadnienia. Pracownik socjalny wobec problemów i kwestii społecznych, Katowice 1999 Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998. Szpunar M., (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk 2014. Trawkowska D., Bariery rozwoju pracy socjalnej w pomocy społecznej w perspektywie systemowej. Przykład pracy socjalnej z rodziną. „Rocznik Socjologii Rodziny”, XX, UAM. Poznań, 2010. Uzupełniająca Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999. Czechowska – Bieluga M., Kanios A., Adamowska L. (red.), Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym, Kraków 2010. Granosik M., Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006. Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza i zaspokojenie, Gdańska 1998. Kamiński T., Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004. Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001. Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999. Kaźmierczak T., Łuczyńska M. (red.), Wprowadzenie do pomocy społecznej, Śląsk, Katowice 1998. Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów działania i kształcenia, Toruń 2005. Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Piątek K., Karwacki A. (red.), Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej, Toruń 2007. Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. Wódz K., Piątek K. (red.) Socjologia i polityka społeczna a aktualne problemy pracy socjalnej. Dylematy teorii i praktyki społecznej, Toruń 2004. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998. Ustawodawstwo socjalne. |
||
Efekty uczenia się: |
Student -rozumie źródła pracy socjalnej; zna terminologię używaną w pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie KA6_WG1, sposób weryfikacji konsultacje, ocena pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja -ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG2, sposób weryfikacji konsultacje, ocena pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja -zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo KA6_WK1, sposób weryfikacji konsultacje, ocena pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja -potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej KA6_UW6, sposób weryfikacji konsultacje, ocena pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja -jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie KA6_UK5, sposób weryfikacji konsultacje, ocena pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia): - przygotowanie do zajęć oraz prezentowanie treści na wybrany temat (indywidualnie/zespołowo w formie stacjonarnej oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość); - aktywność podczas zajęć stacjonarnych oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość; - uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu na podstawie przygotowanych (indywidualnie/zespołowo) prezentacji oraz aktywności na zajęciach stacjonarnych i z wykorzystaniem technik na odległość (od 51% pkt. możliwych do uzyskania). Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu (nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej). |
||
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia związane z pracą socjalną (wsparcie społeczne, siły społeczne, potrzeby ludzkie indywidualne i społeczne, pomoc społeczna, opieka, ratownictwo, kompensacja, profilaktyka, miejsce pomocy społecznej w systemie zabezpieczenia społecznego). Działania pracownika socjalnego w sytuacji (do wyboru): niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, bezrobocia, bezdomności, ubóstwa, sieroctwa, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, trudności w integracji uchodźców, wielodzietności i potrzeby ochrony macierzyństwa, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, starości (analiza w kontekście wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych, socjologicznych, psychologicznych, dylematów etycznych pracowników socjalnych oraz ustawodawstwa socjalnego). |
||
Metody dydaktyczne: |
Podczas wykładów prowadzący omawia treści z wykorzystaniem: • dyskusji • prelekcji • narzędzi multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 13:45 - 15:15,
sala C1.6 co druga środa (parzyste), 12:00 - 13:30, sala C1.6 |
Joanna Szymanowska | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.