Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005.
4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.
5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
2. Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000.
3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
4.Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
5. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P., Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.
6. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
7. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
8. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W
poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu,
Opole 2011.
9. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
10. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
|
Efekty uczenia się: |
Absolwent:
ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów biologicznych, społecznych, psychologicznych i pedagogicznych - weryfikacja: burza mózgów, dyskusja podczas ćwiczeń, wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach
zna wybrane koncepcje człowieka: pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach
jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach, dyskusja;
potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego,fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - weryfikacja: analiza sytuacji problemowych, dyskusja
|
Zakres tematów: |
1. Omówienie zagadnień, warunków zaliczenia ćwiczeń, literatury przedmiotu. Rozwój człowieka w aspekcie fizycznym, emocjonalnym, społecznym.
2. Omówienie Teorii Psychospołecznego Rozwoju w ujęciu Erika Eriksona oraz Teorii Potrzeb Abrahama Maslowa.
3. Rozwój motoryczny człowieka
- podstawowe pojęcia (antropomotoryka, motoryczność człowieka, zdolności motoryczne, uzdolnienia ruchowe, umiejętności ruchowe, sprawność fizyczna;
- przebieg rozwoju motorycznego w życiu człowieka
4. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży
- podstawowe pojęcia: płeć, seksualność człowieka, dojrzałość seksualna
- przebieg rozwoju psychoseksualnego,
- uwarunkowania rozwoju seksualnego,
- zachowania seksualne w dzieciństwie i okresie dojrzewania,
- ryzykowne zachowania seksualne młodzieży
i zapobieganie im,
- zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie
i młodości,
- metody antykoncepcyjne : czy warto mówić młodzieży o metodach zapobiegania ciąży?
- profilaktyka zakażeń HIV
5.-6. Potrzeby człowieka w cyklu jego życia. (prezentacje/referaty przygotowane przez Studentów w zespołach, omawiamy cztery okresy rozwoju na jednych zajęciach – prezentują się 2 zespoły po dwa okresy rozwojowe):
- rozumienie pojęcia potrzeba, potrzeba psychiczna,
- klasyfikacja potrzeb/hierarchia potrzeb wg A. Maslowa –odniesienie do poszczególnych etapów rozwoju -człowieka
- konsekwencje nie zaspokajania potrzeb
- prezentacja krótkich referatów przez studentów
A. Okres niemowlęcy z uwzględnieniem noworodkowego
B. Okres poniemowlęcy zwany okresem wczesnego dzieciństwa
C. Okres przedszkolny
D. Okres wczesnoszkolny (młodszy wiek szkolny)
E. Okres adolescencji (dojrzewania)
F. Okres młodzieńczy
G. Okres dorosłości
H. Okres starości
7. System wsparcia jednostki w cyklu życia w kontekście jej rozwoju
|