Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej 380-RS5-1IAP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura : podstawowa:

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Borowska Beszta. B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuks, Kraków 2012.

Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011.

Gołębniak B.D, Pachowicz M. (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej. Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Poznań 2018.

Podgórska-Jachnik D., Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej .Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 2016 , nr 22/1, 15-33

Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. 2017(25), nr4.

Literatura uzupełniająca:

Antoniuk A. Edukacja włączająca- porównanie sytuacji w Polsce i innych krajach europejskich. Studia Edukacyjne, Wyd. UAM, Poznań, 2016, nr 39,s. 291-305.

Figiel A, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle zmieniających się przepisów prawa oświatowego. Edukacja Humanistyczna, 2019, nr 1 (40).

Kruk- Lasocka J. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2012.

Głodkowska J, W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej. Meritum, 2009 ,nr 2 (13).

Papuda-Doliñska D, Edukacja włączająca w perspektywie teorii waloryzacji ról społecznych Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2019, nr 29.

Plichta P, Przygotowanie nauczycieli do edukacji włączającej - kontekst europejski. {w:]D. Podgórska -Jachnik (red,). Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji. Wydawnictwo Naukowe WSP , Łódź, 2012.

Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010.

Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia, Universalis, Gdańsk 2013.

Wasiukiewicz-Rogulska M, Edukacja włączająca w Europie – szansa czy utopia? Nauczyciel i Szkoła 2019/1, nr 69.

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji zajęć student powinien:

KA7_WG7- analizować założenia i podstawy formalno-organizacyjne edukacji włączającej, integracyjnej i specjalnej w kontekście współczesnych podejść do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia, równość szans)

KA7_WG8 -omówić charakterystyczne cechy kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia ogólnodostępnego

KA7_WG9- przedstawić organizację kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym odwołując się do dokumentów międzynarodowych i polskiego prawa oświatowego

KA7_UW1,- analizować problemy związane z zapewnieniem pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin

KA7_KK1-wykazywac się wrażliwością na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz gotowością do aktywnego uczestnictwa w działaniach ukierunkowanych na promowanie włączenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - test za pośrednictwem platformy Blackboard Do otrzymania oceny pozytywnej niezbędne jest uzyskanie 51% punktów .

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń .

Zakres tematów:

1.Podstawowe pojęcia. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna

2.Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3.Edukacja integracyjna i włączająca w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego

4.System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka .

5.Koncepcja wspólnych i swoistych potrzeb uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Otapowicz 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)