Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania 380-DS5-1TWY
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.

Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.

Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.

Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.

Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju wychowania oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

KA7_WK6 - główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące;

Sposób weryfikacji: pisemny egzamin

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA7_UW1 - obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;

KA7_UO3 - identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;

Sposób weryfikacji: pisemny egzamin

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zalicza pozytywnie napisany egzamin, przeprowadzony zdalnie, w formie testu zamkniętego. Ocenę pozytywną z egzaminu gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania testu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin odbywa się za pomocą komunikatora Teams z wykorzystaniem aplikacji Forms.

Zakres tematów:

1. Metodologiczne zagadnienia teorii wychowania

2. Aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania

3. Wybrane orientacje badawcze w teorii wychowania

4. Struktura procesu wychowania

5. Podstawowe środowiska wychowawcze

Metody dydaktyczne:

Wykład - zajęcia prowadzone on-line przez komunikator Teams - prezentacja multimedialna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Lidia Dakowicz 112/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)