Literatura: |
Cieszyński A., Radomski T., Szummer A., Materiałoznawstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Jelenia Góra 2010.
Kraszewski K., Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001, Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji-ogolnotechnicznej.pdf (01.10. 20).
Leksykon naukowo-techniczny, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001.
Skiba J., Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 2015, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.
Literatura uzupełniająca:
Czerwiński W., Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1968.
Dąbrowski A., Vademecum nauczyciela techniki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Furmanek W., Podstawy wychowania technicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1987.
Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.
Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów 2007.
Marszałek, A. Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001.
Tofts H., Annie O., 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny: wszystko co może wykonać dziecko, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań 1999.
|
Zakres tematów: |
1.Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego u uczniów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
2.Podstawy teoretyczne edukacji ogólnotechnicznej w edukacji wczesnoszkolnej.
3.Koncepcja kształcenia technicznego dzieci oraz ich przemiany.
4.Pogłębianie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie postaw uczniów dzięki zadaniom konstrukcyjnym łączącym różnorodne techniki pracy oraz materiały.
5.Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki.
6.Zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi.
7.Kształtowanie kultury technicznej i umiejętności dobrej organizacji pracy, dobranie właściwych materiałów i narzędzi do tworzonego dzieła przy pracy z dziećmi w klasach I –III.
|