Ekologia - zajęcia terenowe 320-BS1-2EKOII
Zajęcia terenowe (ZTR)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 32 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Podstawowa: "Ćwiczenia z Ekologii" red. A. Górecki, M. Gębczyński , J. Kozłowski. Wydawnictwo Filii UW w Białymstoku, Warszawa 1983; Weiner J. "Życie i Ewolucja biosfery", WN PWN Warszawa 2019; CJ Krebs "Ekologia" WN PWN Warszawa 2011; Weiner J. 2009. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Wydawnictwo Naukowe PWN Uzupełniająca: Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., "Ekologia populacji : studium porównawcze zwierząt i roślin". WN PWN Warszawa 1999; A. Mackenzie, A. S. Ball, S. R. Virdee, "Ekologia", WN PWN Warszawa 2015 |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna: - zasadnicze procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz podstawowe formy i metody ochrony środowiska, uwzględniając zasady zrównoważonego rozwoju (KA6_WG5); Student potrafi: - wykorzystać podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych, z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW1) - zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2) - identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4) Student jest gotów do: - bycia przedsiębiorczym na rzecz środowiska społecznego (KA6_KO4) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Jako zaliczenie zajęć student przygotowuje poster naukowy z przeprowadzonego eksperymentu/obserwacji biologicznej w terenie. Ocenie podlega zarówno część merytoryczna posteru, jego jakość i czytelność jak również cały nakład pracy poświęcony od początku zaplanowania badań, przez ich wykonanie i analizę zebranych danych i formułowania wniosków. |
||
Zakres tematów: |
Formułowanie celu i hipotez badawczych. Dobieranie metod badawczych do postawionych hipotez. Organizacja pracy oraz pobór prób z terenu. Opracowanie wyników badań i wyciąganie wniosków. Jak przedstawić wyniki badań w formie posteru? |
||
Metody dydaktyczne: |
Obserwacje biologiczne i pomiary w terenie. Projekt badawczy i prezentacja wyników w formie posteru |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 13:45 - 15:00,
sala zaj-ter |
Adam Hermaniuk, Adam Zbyryt, Łukasz Ołdakowski | 12/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 15:00 - 16:30,
sala zaj-ter |
Łukasz Ołdakowski | 8/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy piątek, 12:15 - 13:45,
sala zaj-ter |
Łukasz Ołdakowski, Adam Zbyryt | 9/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydział Biologii - Kampus |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.