Literatura: |
Literatura podstawowa:
*Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
*Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki.PWN, Warszawa 2019.
*Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
* Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015.
*Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013.
*Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Wyd. Adam Marszałek,Toruń 2016.
*Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
*Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
* Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Wydawnictwo UwB, Białystok 2019.
|
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu:
-- współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów (KA7_WG1);
-- procesu kształcenia i jego podstaw filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych (KA7_WG8).
Student w zakresie umiejętności potrafi:
-- posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (KA7_UW2);
-- wykorzystywać aktualne koncepcje dydaktyczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu kształcenia uczniów (KA_7UW5).
Student w zakresie kompetencji społecznych:
-- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się (KA7_KK3);
-- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (KA7_KO1).
|
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. (2 godz.)
2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole (2 godz.)
3. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Założenia konstruktywistycznej teorii kształcenia (2 godz.)
4. Cele kształcenia. Pojęcie, klasyfikacje, źródła, rodzaje, sposoby formułowania (2 godz.)
5. Metody i zasady kształcenia. Klasyfikacje, charakterystyka i wykorzystanie metod i zasad dydaktycznych w pracy nauczyciela (2 godz.)
6. Niepowodzenia szkolne, ich rodzaje, uwarunkowania i zapobieganie. Pojęcie i sposoby indywidualizacji procesu kształcenia (2 godz.)
7. Proces komunikacji w klasie szkolnej. (2 godz.).
8. Ewaluacja treści przedmiotu (1 godz.).
|