Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy logopedii w pedagogice specjalnej 380-RS5-2ICS
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1996

2.Gałkowski T., Jastrzębowska G.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999.

3. Rodak H. Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa 1997.

4. Węsierska K (red.).: Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Tom 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Chrzanowska A. Szoplik K.: Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Akademickie, Białystok 2003.

Krzysztoszek G., Piszczek M: Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych. Impuls, Kraków 2003.

2. Kamińska B, Siebert B: Podstawy rozwoju mowy u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236–243.

2. McMinn J.: Pomóż dziecku z… zaburzeniami mowy i komunikacji językowej. Warszawa 2006

3. Otapowicz D. Specyficzne upośledzenie rozwoju języka.[w:] M. Wróblewska (red.),: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. Wybrane zagadnienia, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2009.

4. Sobaniec W., Artemowicz B., Otapowicz D., Zaburzenia mowy u osób z dysfunkcjami mózgu Białostocka Biblioteka Padaczki, Białystok 2001.

5 Rodak H.: Uczymy się poprawnie mówić r . Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

KA7_WK3, Zna prawidłowości rozwoju mowy, istotne objawy i przyczyny najczęściej występujących zaburzeń oraz zasady efektywnego wspierania i stymulowania opóźnionego rozwoju mowy dziecka

KA7_UK2, Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych

KA7_UO3, Potrafi inicjować i prowadzić działania ukierunkowane na wzmacnianie aktywności komunikacyjnej uczniów i ich uczestnictwa w interakcjach społeczno-komunikacyjnych

KA7_UO4, Ma rozwiniętą umiejętność dostosowywania się do specyfiki funkcjonowania komunikacyjnego uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności językowe i komunikacyjne oraz poprawiających integrację rówieśniczą uczniów z zaburzeniami mowy

KA7_KO2, Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa -dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń.

Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny aktywności w trakcie zajęć, oceny realizacji zadań praktycznych.

Zakres tematów:

1. Uczniowie z zaburzeniami zdolności komunikacyjnych w edukacji włączającej.

2.Rozwój mowy i komunikacji.

3. Fakty i mity na temat zakłóceń w rozwoju mowy dziecka. Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy- istota, przyczyny występowania.

4.Profilaktyka logopedyczna- kierunki współpracy pedagoga specjalnego i logopedy.

5.Identyfikacja nieprawidłowości w rozwoju mowy, języka i komunikacji

6.Usprawnianie aparatu mowy (oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego)

7.Percepcja mowy – słuch fonemowy i fonematyczny

8.Utrwalanie poprawnej wymowy- etapy pracy logopedycznej , zasady doboru materiału językowego

9.Jąkanie- istota i objawy zaburzenia, przyczyny i mechanizmy powstawania. Wspieranie ucznia z jąkaniem w środowisku szkolnym

10.Wspomaganie rozwoju systemu językowego dziecka z afazją ruchową

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, ćwiczeń praktycznych, referat/prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Otapowicz 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)