Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa 380-DN5-1HEU
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Izdebska J. (2015). , Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Białystok.

Jarosz E. (2017). Dziecko i dzieciństwo - pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. "Pedagogika Społeczna" nr 2.

Sitarska B. (2012) Dziecko współcześnie. "Kultura i Wychowanie" nr 4.

Segiet K. (2010), Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność, Chowanna nr 1, s. 129 – 137.

Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Klus – Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.

Monika Nawrot-Borowska, Dariusz Zając. (red.) (2017), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Karwowska – Struczyk M. (20120, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 Absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia.

KA7_WG3 Absolwent zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.

KA7_WG7 Absolwent zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.

KA7_UO4 Absolwent potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia.

KA7_KK3 Absolwent jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem przedmiotu będzie obecność na zajęciach prowadzonych zdalnie na platformie Microsoft Teams oraz przesłanie pracy zaliczeniowej.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

1. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza znaczeń.

2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej.

3. Współczesne badania nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka.

4. Prawa dziecka.

5. Istota i sposoby indywidualizacji pracy z dzieckiem z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

6. Teorie i funkcje dziecięcych zabaw.

7. Dziecko w świecie wartości.

8. Zagrożenia dzieciństwa w XXI wieku.

9. Paradygmaty interpretatywno – konstruktywistyczne w procesie uczenia się dzieci.

10. Podmiotowość dziecka.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)