Literatura: |
- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
- Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
- Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013.
- Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004
- Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002.
- Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy:
-- zna i rozumie współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2);
Student w zakresie umiejętności potrafi:
-- posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji i zdarzeń edukacyjnych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych (KA7_UW1);
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
-- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2).
|
Zakres tematów: |
1. Etymologia, geneza i znaczenie nazwy „dydaktyka” - przemiany dydaktyki jako nauki. Struktura nauk dydaktycznych.
2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne w planowaniu uczenia się dzieci.
3. Przemiany szkoły i projektowanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Autonomia i odpowiedzialność dydaktyczna nauczyciela.
4. Szkolne środowisko uczenia się i jego cechy (style, zasady i metody pracy z uczniem).
|