Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

- Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

- Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013.

- Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.

Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004

- Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002.

- Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.

- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Student z zakresu wiedzy:

-- zna i rozumie współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2);

Student w zakresie umiejętności potrafi:

-- posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji i zdarzeń edukacyjnych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych (KA7_UW1);

Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

-- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu pisemnego składającego się z różnorodnych zadań testowych.

Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 51% ogółu punktów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz udział w wykładach.

Test odbędzie się na platformie Blackboard.

Zakres tematów:

1. Etymologia, geneza i znaczenie nazwy „dydaktyka” - przemiany dydaktyki jako nauki. Struktura nauk dydaktycznych.

2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne w planowaniu uczenia się dzieci.

3. Przemiany szkoły i projektowanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Autonomia i odpowiedzialność dydaktyczna nauczyciela.

4. Szkolne środowisko uczenia się i jego cechy (style, zasady i metody pracy z uczniem).

Metody dydaktyczne:

wykład, pokaz, konwersacja

Uwaga: Wykłady będą prowadzone w formie zdalnej na platformie Microsoft Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)