Literatura podstawowa:
•Antoszewska B., Myśliwczyk I. (2017). Jest człowiek z niepełnosprawnością: pola refleksji. Poznań; Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum.
•Borowiecki P. (2015). Samoocena osób z niepełnosprawnością w świetle wybranej literatury i badań własnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 11(15), 109-126.
•Błaszak M., Przybylski Ł.(2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR.
•Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
•Cohen J. Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych. Tłumaczenie na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Adaptacja Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych http://niepelnosprawni.sggw.pl/MPIPS_Savoir_vivre.pdf
•Fajfer-Kluczek I., (2005). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
•Kowalski K., Włącznik – projektowania bez barier. Fundacja Integracja. Warszawa www.integracja.org/wlacznik
•Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
•Wysocki M.(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
Literatura uzupełniająca:
•Abramowska B. (2004). Włączanie osób ze znacznym i głębokim stopniem upośledzenia umysłowego. Tłum. L. Czarkowska , Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.
•Bee H., (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Sk-a.
•Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M.(2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Exante.
•Chrzanowska I. (2003). Niepełnosprawność a zagrożenie marginalizacją i wykluczeniem. Rozważania w kontekście teorii underclass. Studia Edukacyjne, 5, s. 63-73.
•Garbat M.(3003). Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 18–33.
•Kowal E.(2006). Problemy życia społecznego osób niepełnosprawnych. W: H. Ochonczenko, M.A. Paszkowicz (red.), Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych.Kraków: Oficyna Wyd.”Impuls”.
•Kowalski K., Włącznik – projektowanie bez barier. Fundacja Integracja. Warszawa www.integracja.org/wlacznik
•Małachowska G., Tarwacki M.(2019). Dostępne przedszkole, dostępna szkoła – co to znaczy? [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Seria naukowa, TOM 7,Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
•Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009.
•Ploch L.(2016). Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości, W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
•Raport końcowy Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 2017
•Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2016.
•Terelak J. F. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.
•Zemło M. Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M, Dziekońska M, Otapowicz D, Szada-Boryszkowska J.(2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
|