Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka mediów współczesnych 380-AS1-2BBG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Benjamin W. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: Twórca jako wytwórca, Wyboru dokonał H. Orłowski. Poznań 1975.

2. de Kerckhove D., Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości. Mikom, Warszawa 1996

3. Fiske J., Television Culture, New York 1987

4. Godzic W., Telewizja jak kultura, Kraków 1997

5. Horton D, Wohl R., Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość, przeł. Artur Piskorz [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja – video – komputer, pod red. Andrzeja Gwoździa, Kraków 1997.

6. Jędrzejewski S., Radio renesans. Od monopolu do konkurencji., Warszawa 1997

7. Keen A., Kult amatora czyli jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007

8. Kominek M., Zaczęło się od fonografu, PWM, Kraków 1986

9. Lessig L., Wolna kultura, wydanie online, WSiP, Warszawa 2004

10. Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006, (rozdz. Czym są nowe media, s. 79 – 118, rozdz. Czym nie są nowe media, s. 119-138)

11. McLuhan, Przekaźniki zimne i gorące, w: Audiowizualność w kulturze, oprac. J. Bocheńska, A. Kisielewska, różne wydania

12. Patryk Gałuszka, Biznes muzyczny, Warszawa 2009

13. Patryk Gałuszka, Geneza, ewolucja, formy dystrybucji muzyki w internecie. „Świat Marketingu” Maj 2005

14. Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Hopfinger M. (red.) Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2003.

15. Siwak W., Sampling jako prowokacja. O kulturze remiksu i cyfrowej kradzieży, w: Kisielewski A. (red.) Artystów gry z kulturą czyli sztuka jako prowokacja, Białystok 2009.

16. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006 (rozdz. 5 i 13)

Efekty uczenia się:

Wiedza - student:

1. posiada wiedzę na temat historii powstania i rozwoju mediów oraz posiada wiedzę odnośnie typów oraz społecznych czynników kształtujących przeobrażenia przekazów medialnych K_W07;

2. zna podstawowe współczesne teorie mediów, cechy przekazu medialnego, zna podstawowe modele komunikacji i ich związki z przemianami kultury K_W08;

Umiejętności - student:

1. ma umiejętność rozpoznawania typów mediów oraz czynników mających wpływ na ich przeobrażenia oraz potrafi określić cechy specyficzne przekazów medialnych w odniesieniu do sytuacjami społecznych, politycznych i kulturalnych K_U01;

2. potrafi dokonać opisu i analizy konkretnych przekazów medialnych (struktura i funkcje) na tle specyfiki danego medium, opisać składniki sytuacji komunikacyjnej danego przekazu (nadawca, odbiorca, przekaz, kanał, kod) oraz dokonać opisu konkretnej instytucji medialnej z uwagi jej cechy organizacyjne i technologiczne K_U02;

Kompetencje społeczne - student:

1. rozwija indywidualne kompetencje interpretacyjne, formułowania sądów krytycznych, argumentacji i dyskusji K_K01;

2. rozwija kompetencje pracy w grupie K_K07;

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, konsultacje, egzamin testowy

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: obecność, aktywność i dyskusja na wykładach, egzamin testowy z tematyki wykładów

Obecność - 7 x 5 pkt = 35 pkt

Można mieć jedną nieobecność w semestrze. Pozostałe należy odrobić na konsultacjach/konsultacjach online

Aktywność i dyskusja na wykładach/wykładach online oraz na kanale dyskusyjnym wykładu - do 35 pkt.

Egzamin testowy online (test na platformie Blackboard UwB) z tematyki wykładów - do 50 pkt.

Z egzaminu testowego zwolnieni są studenci, którzy uczestniczyli we wszystkich wykładach i mają aktywność na wykładach powyżej 20 pkt. oraz uzyskali ocenę bardzo dobrą z zaliczenia ćwiczeń. Otrzymują oni bonus w postaci 50 pkt.

Punktacja na zaliczenie wykładu: 0-50 pkt. – 2, 51-60 pkt. – 3, 61-70 pkt. – 3,5, 71-80 pkt. – 4, 81-90 pkt. – 4,5, 91-100 pkt. – 5

Zakres tematów:

1. Elementy procesu komunikacji a media.

2. Media a rodzaje komunikacji.

3. Funkcje komunikacji masowej.

4. Wpływ mediów – ewolucja poglądów.

5. Typy kultury a media.

6. Widownia. Odbiór mediów.

7. Teorie widza.

8. Stare i nowe media. Ewolucja mediów. Tendencje rozwoju.

9. Media a gatunki.

10. Hybrydyzacja i zanik gatunków w nowych mediach

11. Nowe media – definicje, klasyfikacje, teorie.

12. Język nowych mediów.

13. Wpływ nowych mediów

14. Cyfrowe posiadanie. Syndrom download vs. upload

15. Autobiografizm a praktyki nowych mediów

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: wykład problemowy, dyskusja, konsultacje, konsultacje online

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wojciech Siwak 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)