Estetyka 380-AS1-2EST
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• Brach-Czaina Jolanta, 1992, Odkrywanie – Adaptacja – Ekspresja, [w:] tejże (red.), Twórczy odbiór sztuki, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku. • Gołaszewska Maria, 1990, Rodzaje wartości estetycznych, [w:] tejże, Istota i istnienie wartości, Warszawa: PWN, s. 351-372. • Ingarden Roman, 1970, Przeżycie estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. III, Warszawa: PWN, s. 97-102. • Ingarden Roman, 1970, Wartości artystyczne i wartości estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, T. III, Warszawa: PWN. • Mitchell W.J.T., 2015, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, rozdział: Czego chcą obrazy?, s. 65-87. • Poprzęcka Maria, 1998, O złej sztuce, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. • Tatarkiewicz Władysław, 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW. • Welsch Wolfgang, 1998, Estetyka i anestetyka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, [w:] Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 520-546. • Winterson Jeanette, 2001, O sztuce. Eseje o ekstazie i zuchwalstwie, tłum. Zbigniew Batko, Poznań: REBIS. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (K_W03): a) rozumie podstawowe zasady podejmowania filozoficznej refleksji estetycznej w zakresie rozumienia sztuki i kultury; b) ma podstawową wiedzę na temat wybranych kategorii estetycznych. 2. Umiejętności. Student (K_U03, K_U06): a) podejmować interpretację dzieł sztuki i działań artystycznych z zakresu sztuki; b) posługiwać się pojęciami z zakresu estetyki interpretując otaczającą rzeczywistość społeczną. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K04): a) wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu estetyki w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i kulturalnych; b) przedstawia własne rozumienie sztuki szanując odmienne stanowiska. Absolwent zna i rozumie specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej ze szczególnym naciskiem na formy sztuki współczesnej oraz o towarzyszących jej społecznych dyskursach, praktykach i dziedzinach nauki, wyspecjalizowanych w badaniu kultury artystycznej, w tym wiedzę o historycznych i współczesnych koncepcjach estetycznych Absolwent jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu artystycznym, przyczyniając się do utrzymywania elementów tradycji artystycznej oraz proponując rozwiązania alternatywne dla istniejącego ładu artystycznego, jest także przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach związanych ze sztuką |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność oraz aktywny udział w ćwiczeniach ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na temat wybranego problemu estetyki w sztuce |
||
Zakres tematów: |
Omówienie w wybranej dziedzinie twórczości Podstawowe kategorie estetyczne Teorii dzieła sztuki, wartości estetycznych, przeżycia estetycznego. |
||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje wybranych problemów estetyki |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (parzyste), 10:15 - 11:45,
sala C2.17 |
Dorota Świdzińska | 12/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.