Psychologia młodzieży niedostosowanej społecznie 380-OS1-3ALN
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antoniak J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47), 77-95. Dembach K.E. (2002). Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP. Grotowska-Leder J. (2008). Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kwiatkowska G.E. (2019). Poziom agresji a skłonność do zachowań ryzykownych młodzieży w okresie adolescencji. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia, Vol. XXXII, 3, 197-216. Mielczarek M. (2019). Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa. Szkoła – Zawód – Praca, 18, 274-292. Nowakowski K., Wróbel K. (2020). Cechy psychopatyczne, prężność psychiczna i radzenie sobie ze stresem u młodzieży niedostosowanej społecznie. Psychiatria Polska, 169, 1-11. Pospiszyl I., Szczepanik R. (red.) (2007). Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet. Łódź: WSH-E. Stanik M., Woszczek L. (red.) (2005). Przestępczość nieletnich. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Urban B., Stanik M. (2007). Resocjalizacja, t. 1 i 2. Warszawa: PWN. Wach T. (2009). Resocjalizacja nieletnich sprawców gwałtownych czynów zabronionych.Lublin: Wydawnictwo KUL. Literatura uzupełniająca: Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2019). Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(9), 127-138. Goldstein A.P. i in. (2001). Umiejętności chroniące – zapobieganie narkomanii wśród młodzieży. Warszawa: KARAN. Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Teesson M. (2005). Uzależnienia. Gdańsk: GWP. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (WG6); ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (WK3); ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (WK8). W zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne(w tym dotyczące wykorzystywania wytworów intelektualnych); przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznychi badawczych (UU2). W zakresie kompetencji: student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (KO3). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wyboru. |
||
Zakres tematów: |
1. Zarys psychologii rozwoju człowieka. 2. Podstawowe czynniki wpływające na rozwój człowieka. 3. Kryteria dojrzałej osobowości. 4. Kompetencje społeczne jako istotny element dojrzałej osobowości. 5. Niedostosowanie społeczne problemem młodzieży i jej otoczenia. 6. Praca z młodzieżą niedostosowaną społecznie. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedianych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 8:30 - 10:00,
sala C2.19 |
Andrzej Dakowicz | 33/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.