Diagnoza dziecka i rodziny 380-OS1-3DDR
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, (red.) S. Banaszak, J. Śmietańska, Poznań 2019. • Diagnoza interdyscyplinarna: wybrane problemy, (red.) J. Skibskiej, Kraków 2017. • E. Wysocka, Diagnostyka Pedagogiczna. Nowe Obszary i rozwiązania, Kraków 2013. • E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007. • B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. • N. Rodríguez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2013. • Rysunek projekcyjny w badaniach nad rodziną i wychowaniem: aspekty badań empirycznych i klinicznych, (red.) B. Kostrubiec-Wojtachnio, E. Trubiłowicz, Lublin 2012. • A. Frydrychowicz, Rysunek dziecka. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Warszawa 1996. • P. Wallon, A. Cambier, D. Engelhart, Rysunek dziecka, Warszawa 1993 • R. Fleck – Bangert, O czym mówią rysunki dzieci, Kielce 2001 • T. Bajkowski, Systemowa diagnoza rodziny jako wymóg współczesności, [w]: Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, (red.), W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Warszawa, 2013. • - A. Margasiński, Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych, [w:] Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i Badania, (red.) A. Margasiński, Warszawa, 2015. • - J. Ostrouch-Kamińska, Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii). KA6_WK9, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. KA6_UW1, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. KA6_UW3, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. KA6_KK1, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. KA6_KO3 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności i aktywnego uczestnictwa we wszystkich realizowanych zadaniach (pracach zespołowych, projektach) ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i/lub oceny z pracy zaliczeniowej. |
||
Zakres tematów: |
Główne pojęcia z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. Schemat procesu poznania diagnostycznego. Narzędzia wykorzystywane w diagnozie dziecka i rodziny. Diagnoza dziecka i jego środowiska rodzinnego. Strategie diagnozowania rodziny. Zasady postępowania diagnostycznego w poznaniu środowiska rodzinnego. Wywiad i rozmowa jako sposoby zdobywania informacji o rodzinie. Narzędzia wykorzystywane w diagnozie dziecka i rodziny. Diagnoza wybranych problemów funkcjonowania dziecka i rodziny. |
||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja, analiza i interpretacja przykładowych materiałów diagnostycznych Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Marta Perkowska | 18/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15,
sala A208 |
Marta Perkowska | 15/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.