Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych 380-OS1-3GOU
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

*Cieślik, A., Ligus R, Szecówka-Nowak M. i wsp. Indywidualny program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów uzdolnionych, ich rodziców i nauczycieli. FEM, Wrocław 2013.

*Jurek. P, Pawlicka P. Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Harmonia, Gdańsk, 2015.

*Kielin J, Klimek-Markowicz K. Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualna. Sopot 2013.

*Mańkowska I. Różyńska M. Ortograffiti z Bartkiem. Program. Gdynia 2011.

*Pawełczak K. Diagnoza psychopedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Buchnat M, Tylewska-Nowak B. (red,)Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualna w systemie edukacji. Difin, Warszawa 2012, 11-27.

*Waloszek D. Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Wyd. Żak, Warszawa 2005.

*Materiały szkoleniowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Część 1 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz, 532).

*J.Jagieła, Trudny uczeń w szkole, PDF.

*T.Polkowski: Indywidualny plan pracy z dzieckiem i rodziną w instytucji opiekuńczo-wychowawczej (w:) Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze . - 2002, nr 3

*T.Polkowski: Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną w warunkach instytucji opiekuńczo- wychowawczej. Towarzystwo NASZ DOM 2004,2005,2006

*B.Błaszczyk, M.Posłuszna- Owcarz: Praca z rodzinami wychowanków, (w:) Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2003, nr 3

*J.Kur: Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną zalety i ograniczenia (w:) Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2005, nr 2

*M.Liciński: O przemocy. Towarzystwo Psychoprofilaktyczne. Warszawa 2014

*J.Piekarski, E.Marynowicz-Hetka: Projekt działania i jego funkcje

*A. Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku,(w:) Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Zeszyt 13 Edukacja i praca, pod red. R.Borzyszkowskiej, E.LemańskiejLewandowskiej, P.P.Gzybowskiego, Bydgoszcz 2009 r. *A.Sołbut: Wspieranie w rozumnym rodzicielstwie na przykładzie dobrych praktyk preferowanych w świetlicach dla dzieci, (w:) S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (red.) Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania, Tarnobrzeg 2014 r.

*J.O.Prochaska, J.C.Norcross, C.C.Diclemente: Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki. Warszawa 2008

*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006

*J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

*A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole, 2015.

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013 poz. 199), z póź. zmianami. -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogicznopsychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz. 532)

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji przedmiotu student powinien:

-znać procedury organizacji i udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej,

- znać główne założenia teoretyczne dotyczące projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych,

- analizować i interpretować wyniki wielospecjalistycznej oceny rozwoju dziecka na potrzeby planowania zindywidualizowanych oddziaływań pedagogiczno-psychologicznych,

-formułować założenia i cele indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych, dobierać metody i środki ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów,

- analizować treści programów pedagogiczno-psychologicznych pod kątem dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia,

-opracować własną propozycję indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego,

- wykazywać się otwartością na podejmowanie działań związanych z udzielaniem pomocy pedagogiczno-psychologicznej,

Metody i kryteria oceniania:

-Aktywność

-Obecność na zajęciach

-Praca pisemna końcowa- propozycja indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego wychowanka

Zakres tematów:

Tematyka:

1.Diagnoza potrzeb jednostki w kontekście planowania działań profilaktycznych, terapeutycznych, projektujących.

2.Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych.

3.Zasady organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

4.Holistyczna ocena funkcjonowania dziecka- analiza przypadków.

5.Przykłady trudnych zachowań według J.Jagieły we współczesnej praktyce wychowawczej.

6.Charakterystyka funkcjonalna dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

7.Analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka- określanie celów ogólnych i szczegółowych indywidualnego programu pracy pedagogiczno-psychologicznej.

8.Analiza tekstów źródłowych PDF:

- Godność jako wartość i problem edukacyjny

- Polscy niepełnosprawni pomiędzy deklaracjami a realiami

- Socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w wieku przedszkolnym

- Integracja usług na rzecz rodzin – zagadnienia teorii i praktyki

- Trudne dzieciństwo dziecka zdolnego

-Zapobieganie przemocy rówieśniczej wobec osób ze spektrum autyzmu- trening umiejętności społecznych.

9.Tutoring we współczesnej szkole.

10.Analiza struktury i treści indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

Projektowanie założeń i celów indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego.

Źródła i zasady doboru treści do programu edukacyjno-terapeutycznego.

11.Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej.

12.Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

13.Analiza scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć.

14.Współpraca z rodzicami i instytucjami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

15.Praca z dziećmi doświadczającymi krzywdzenia.

Metody dydaktyczne:

1. Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja

2. Metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Romanowicz 18/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Romanowicz 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)