Instytucjonalne formy opieki i wychowania 380-OS1-3GOW
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock, 2001. Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizacyjnego, Płock, 2001. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011. Badora S. (red.), Przeciw sieroctwu: zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna, Tarnobrzeg 2009. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej, Częstochowa 1997. Kelm A., Formy opieki nad dzieckiem, Warszawa 1983. Kolankiewicz M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998. Konaszewski K., Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Gdańsk 2016. Konaszewski K., Kwadrans Ł., Zasoby osobiste młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Uwarunkowania środowiskowe. Kraków 2018. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny : zagadnienia podstawowe, Kraków 2009. Murdecka I., Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Opole 1999. Stojecka-Zuber R., Róg A. (red.), System opieki i pomocy: założenia a rzeczywistość, Tarnobrzeg 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną wiedzą o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach opiekuńczo – wychowawczych oraz zachodzących między nimi relacjach. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania instytucjonalnych form opieki i wychowania. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania opiekuńczo – wychowawcze i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Sposoby weryfikacji: dyskusja na zajęciach, praca zespołowa, przedstawienie projektu, wykonanie zadań na platformie Blackboard, opracowanie materiałów źródłowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę Formy zaliczenia: Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności i obecności na zajęciach oraz przygotowania projektu w obszarze instytucjonalnych form opieki i wychowania Zaliczenie przedmiotu na podstawie zadań cząstkowych umieszczonych na platformie Blackboard · Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 |
||
Zakres tematów: |
Instytucje zajmujące się opieką i wychowaniem dzieci i młodzieży: wprowadzenie w problematykę Struktura, funkcje, cele, podstawy prawne instytucji zajmujących się opieką i wychowaniem dzieci i młodzieży Placówki opiekuńczo-wychowawcze: charakterystyka Rodzinne i instytucjonalne formy opieki i wychowania Instytucje terapeutyczne i resocjalizacyjne: zagadnienia podstawowe Uwarunkowania pracy opiekuńczo – wychowawczej w środowisku instytucjonalnym Instytucjonalne formy pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą Działania instytucjonalne i zapobieganie nieprzystosowaniu społecznemu w środowisku otwartym Ośrodek kuratorski instytucjonalna forma pracy w środowisku otwartym Wychowankowie placówek resocjalizacyjnych: przykłady funkcjonowania zakładów poprawczych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych Diagnostyka psychopedagogiczna w instytucjach opieki, wychowania i resocjalizacji Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej Metody twórczej resocjalizacji - wybrane aspekty wychowania w pracy instytucjonalnej Przygotowanie wychowanków instytucjonalnych form wychowania do uczestnictwa w życiu społecznym Instytucje totalne środowiskiem wychowawczym? |
||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, projekt, prezentacja, praca z tekstem. Część przedmiotu realizowana w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Blackboard. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:45 - 15:15,
sala A208 |
Karol Konaszewski | 18/ |
szczegóły![]() |
2 |
każda środa, 12:00 - 13:30,
sala B123 |
Karol Konaszewski | 15/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.