Edukacja polonistyczna z metodyką 380-PIWS1-3EPM
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa CzelakowskaD. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym (2010) Filipiak E. Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2002) Majer-Gemińska B: Przygotowanie uczniów klas początkowych do nauki literatury Taboł S. Istota czytania, (2005) Literatura uzupełniająca Dagiel M. Pozwólmy dzieciom bawić się słowami (2011), Nagajowa M.: Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej Polański E.: Dydaktyka ortografii i interpunkcji Mystkowska H.: Właściwości mowy dziecka sześcio- siedmioletniego. Małkowska-Zegadło H.: Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8-10 lat Awramiuk E. Gdzie jest spółgłoska b w wyrazie ząb, czyli jak współczesne polskie elementarze kształtują pojęcie głoski i litery, Poradnik Językowy, nr 5/2004 Baczyńska H.: Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3. PolańskiE., Jakubowicz A., Dyka F.: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym Taszycki S., Jodłowski W.: Zasady pisowni polskiej i ortograficznym interpunkcji ze słownikiem Brzezińska A. (red.): Czytanie i pisanie – nowy język dziecka JakubowiczA, K. Lenartowska, M. Plenkiewicz: Czytanie w początkowych latach edukacji. Zborowski J.: Początkowa nauka czytania. Malmquist E.: Nauka czytania w szkole podstawowej. Malendowicz J.: O trudnej sztuce czytania i pisania. Bałachowicz J.: Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Kulpa J, R. Więckowski: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Wróbel T.: Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Sawa B. : Jeśli dziecko źle czyta i pisze. Filipiak E.: Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym Bober – Pełzowska J.: Rozwijanie mowy uczniów klas niższych. Baczyńska H.: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Więckowski R: Ćwiczenia słownikowo frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Majer-Gemińska B: Przygotowanie uczniów klas początkowych do nauki literatury Jakowicka M.: Praca z tekstem w klasach początkowych. Lenartowska K., W. Świętek; Praca z tekstem w klasach I-III. Lenartowska K., W. Świętek: Lektura w klasach I - III. Patzerowa M.: Lektura uczy, bawi, wychowuje. Żurakowski B.: Literatura. Wartość. Dzieło. Żurakowski B. : W świecie poezji dla dzieci. Rybotycka L: Gry dramatyczne. Teatr młodzieży. Mineyko B: Improwizacje w klasach I-III. Pankowska K.: Drama - zabawa - myślenie. Awgulowa I, W. Świętek: Inscenizacje w klasach I-III. Grabowska G: Nauczanie języka polskiego w klasach niższych szkoły podstawowej. Baluch A.: Poezja współczesna w szkole podstawowej. Malendowicz J: Nauczanie ortografii w klasach 1-4 szkoły podstawowej. Jakubowicz A.: Strategia organizowania materiału a efektywność nauczania ortografii w klasach początkowych. Jedut A., Pleskot A.: Nauczanie ortografii w klasach I-III. Jóźwicki T: Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Malendowicz J.: O poprawność pisemnych wypowiedzi w klasach I-IV. Węglińska M.: Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Jóźwicki T.(red) Pisanie sprawozdań, opisywanie przedmiotów, charakteryzowanie postaci. Skrzypiec W.: Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w kl I-III. Czelakowska D.: Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lenartowska K., W. Świętek: Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w kl I-III. Węglińska M.: Jakość pracy dydaktycznej nauczyciela a efekty uczniów kl. III z języka polskiego (na przykładzie opisu jako formy wypowiedzi). |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - projektuje fragmenty zajęć zintegrowanych dotyczących opracowania tekstów, zagadnień ortograficznych, gramatycznych – praca pisemne - Sprawnie wkomponowuje w tok działań edukacyjnych nauczyciela i uczniów ćwiczenia słownikowe, frazeologiczne i syntaktyczne; - Planuje ćwiczenia w czytaniu i pisaniu – konspekty zajęć - Tworzy konspekt zajęć poświęcony wprowadzeniu litery - Poprawnie dobiera metody nauczania uczenia się, formy organizacji pracy oraz środki dydaktyczne do założonych celów zajęć - ocena samodzielnie pisanych konspektów zajęć zintegrowanych, ocena efektów pracy zespołowej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest minimum 80% obecności, aktywność na zajęciach oraz prace pisemne ( 3 fragmenty konspektów zajęć zintegrowanych z dominacją treści polonistycznych). ZAJĘCIA W FORMULE ZDALNEJ (COVID-19) W przypadku konieczności realizacji ćwiczeń w formule zdalnej lub mieszanej forma weryfikacji osiągniętych efektów przez studentów może ulec nieznacznym modyfikacjom. Zajęcia w formule zdalnej będą realizowane z wykorzystaniem aplikacji Teams. |
||
Zakres tematów: |
1. Edukacja polonistyczna w Podstawie programowej i w programach kształcenia zintegrowanego Analiza Podstawy Programowej Przegląd programów kształcenia i podręczników do klas I-III w kontekście edukacji polonistycznej Sporządzanie rejestry zagadnień programowych z edukacji polonistycznej dla klasy I, II i III (praca w grupach) 2.Proces nauki czytanie i pisanie rozwój metod nauki czytania i pisania na przestrzeni dziejów, współczesne metody nauki czytania i pisania warunki podjęcia nauki czytania i pisania analiza aktualnych elementarzy, 3. Opanowanie czytaniu i pisaniu opracowanie nowej litery wprowadzenie dwuznaku i spółgłosek miękkich rodzaje ćwiczeń w czytaniu i ich organizacja rodzaje ćwiczeń w pisaniu i ich organizacja, sposoby urozmaicania ćwiczeń w czytaniu, cechy dobrego czytania, cechy dobrego pisma, kontrola i ocena techniki czytania i pisania, rodzaje błędów w piśmie i czytaniu, trudności występujące w nauce czytania i sposoby ich przezwyciężania. 4. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach I-III. źródła treści do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu, język mówiony a język pisany, klasyfikacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu formy w.w ćwiczeń (wypowiedzi samorzutne, pogadanka, rozmowa opowiadanie, opis) ćwiczenia słownikowe / istota, rodzaje, organizacja/ ćwiczenia frazeologiczne / istota, rodzaje, organizacja/ ćwiczenia syntaktyczne, 5/6 Opracowanie tekstów w klasach I -III. (4 h) cele opracowywania tekstów sposoby opracowania tekstów czytanek opracowanie stronicy elementarzowej, formy pracy z lekturą, czasopismo w edukacji polonistycznej dzieci klas młodszych inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje 7. Opracowanie wierszy w nauczaniu początkowym rodzaje wierszy, sposoby ich opracowania, praca nad ekspresją słowa 8. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne w klasach I - III. cele nauczania gramatyki i ortografii, zasady polskiej ortografii metody i zasady nauczania gramatyki i ortografii, zakres treści z gramatyki i ortografii w programach kształcenia zintegrowanego rodzaje ćwiczeń ortograficznych i sposoby ich organizacji, związek ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych z innymi rodzajami ćwiczeń, sposoby poprawiania błędów uczniowskich, środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu ortografii i gramatyki. 9. Praca nad wypowiedzią pisemną Charakterystyka form redakcyjnych i stylistycznych Formy użytkowe i ich cele realizacji Ćwiczenia w tworzeniu tekstów: opowiadania, opisu, sprawozdania, listu i życzeń 10. Praca nad opowiadaniem Historyjka obrazkowa jako punkt wyjścia do tworzenia opowiadań Opowiadania na podstawie tekstów czytanek i lektur Opowiadanie na podstawie przeżyć własnych 11. Opis i sprawozdanie Metodyka tworzenia opisu Opis przedmiotu, opis osoby Sprawozdanie z uroczystości 12. Ćwiczenia użytkowe Charakterystyka ćwiczeń użytkowych List jako ćwiczenie użytkowe. Tworzenie życzeń, ogłoszeń, zaproszeń 13. Ćwiczenia syntaktyczne – praca nad zdaniem w klasach I-III Tworzenie zdań prostych Sposoby rozwijania zdań Zdania złożone w klasach I-III 14. Kolokwium zaliczeniowe 15.Rozwijanie zainteresowań czytelniczych w kształceniu zintegrowanym Rola i zadania literatury Modele kontaktu z książką i aktywności czytelniczej Czytelnictwo dzieci i młodzieży |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, warsztaty grupowe, dyskusja, ćwiczenia, metody aktywizujące |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 12:00 - 13:30,
sala B125 |
Sandra Kadłubowska | 23/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 13:45 - 15:15,
sala A208 |
Sandra Kadłubowska | 23/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy wtorek, 15:30 - 17:00,
sala B125 |
Sandra Kadłubowska | 22/ |
szczegóły![]() |
4 |
każdy wtorek, 17:15 - 18:45,
sala A208 |
Sandra Kadłubowska | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.