Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką 380-PIWS1-3ESP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Adamek I., Pawlak B., Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2012.

Bałachowicz J., Halvorsen K., V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywie teoretyczna, Warszawa 2015.

Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Kielce 2002.

Brown S. E., Robimy eksperymenty, Warszawa 2005.

Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań 1995.

Budniak A., Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice 2009.

Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2010.

Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, S. Dylak, Toruń 2005.

Dziecko w świecie przyrody i nauki, (red.) J. Solomon, S. Dylak, Toruń 2005.

Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Toruń 2002.

Głoskowska-Soładatow M., Wybrane teoretyczne podejścia do edukacji środowiskowej [w]: Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Białystok 2005.

Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2008.

Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Warszawa 2015.

Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.

Majcher I., Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci 9-letnich, Gdańsk 2005.

Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia, (red) E Arciszewska, S. Dylak, Warszawa 2005.

Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3, Lublin 2005.

Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin 2009.

Paśko I., Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków 2001.

Poziomek U., Marszal D., Skrobek A., Woźniak M., Żurawska I., Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Warszawa 2016.

Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie (praca zb.), Warszawa 2014.

Przyrodnicza edukacja przedszkolna wczesnoszkolna (pr. zb.), Warszawa 2016.

Pytlak E., Waszkiewicz H., Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym [w]: Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, (red.) M. Żytko, Warszawa 2002.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa, Warszawa 1997.

Sobierańska D., Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? [w]: (Anty)edukacja wczesnoszkolna, (red.) D. Klus-Stańska, Kraków 2014.

Stasicka J., 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach 1-3. Przyroda, Kraków 2010.

Tuszyńska L. (red.), Koncepcja Zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Warszawa 2016.

W świecie przyrody – doświadczenia przyrodnicze, metoda projektów w edukacji przyrodniczej dzieci klas I-III szkoły podstawowej, (pr. zb.), Chełm 2014.

Zioło I., Edukacja środowiskowa w nauczaniu początkowym, Kraków 2002.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student:

- zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2);

- zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6);

- potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3);

- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4);

- potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy (KA7_UW6);

- jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk (KA7_KO3).

Metody i kryteria oceniania:

Do oceny brane są pod uwagę następujące kryteria:

-obecność na zajęciach;

-aktywność podczas zajęć;

-wywiązywanie się z bieżących prac zaliczeniowych.

Zajęcia odbywają się na platformie Teams. Żeby uzyskać zaliczenie należy uzyskać 51% punktów przewidzianych dla prac zaliczeniowych.

Zakres tematów:

1. Treści nauczania edukacji przyrodniczej w edukacji elementarnej

Określenie dyscyplin, treści tworzących edukację przyrodniczo-społeczną;

Zapoznanie z Podstawą Programową dla I etapu kształcenia;

Analiza treści programowych.

2. Pojęcia (rzeczy, procesy, zjawiska) w treściach edukacji przyrodniczej

Zapoznanie z wybranymi sposobami wyjaśniania pojęć;

Próby wyjaśniania pojęć oraz ich wprowadzania.

3. Nabywanie umiejętności – działalność praktyczna uczniów

Etapy powstawania umiejętności praktycznych;

Postulaty dotyczące działalności praktycznej dzieci;

Analiza programów kształcenia zintegrowanego pod kątem działalności praktycznej uczniów.

4. Stosowanie badania w edukacji środowiskowej

Fazy procesu badania;

Stosowanie procedury badawczej przy wykonywaniu doświadczeń i eksperymentów;

Zabawy badawcze;

Tworzenie fragmentów scenariuszy zajęć zintegrowanych poświęconych badaniu.

5. Wycieczka w realizacji treści przyrodniczych i geograficznych

Cele wycieczek;

Rodzaje (typy) wycieczek występujących w nauczaniu początkowym;

Przygotowanie i przeprowadzenie wycieczki.

6. Tematyka lokalna na zajęciach w klasach I-III

Cele realizacji tematyki lokalnej w klasach I-III;

Propozycje tematów – opracowanie autorskiego programu.

7. Rozwijanie ciekawości poznawczej w zakresie edukacji przyrodniczej – pytania dziecięce

Przedstawienie oprawnego wyjaśnienia merytorycznego;

Sposoby stworzenia sytuacji, dającej odpowiedź na dziecięce pytania.

8. Realizacja treści społecznych w klasach I-III

Analiza podręczników kształcenia zintegrowanego pod kątem tematyki społecznej;

Projektowanie fragmentów zajęć zintegrowanych – np. „Jestem członkiem klasy”.

9. Realizacja treści historycznych w klasach I-III

Analiza programów kształcenia (wybór interesującej tematyki);

Przygotowanie prezentacji multimedialnej.

10. Realizacja treści geograficznych w klasach I-III

Analiza programów i podręczników pod kątem treści geograficznych;

Wybór zagadnienia do realizacji;

Propozycje rozwiązań metodycznych.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, metody problemowe, praca w grupach, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 23/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 22/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)