Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Subkultury młodzieżowe 380-ZS1-3AIT
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Piotrowski, Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2005

Adamowicz K., „Od subkultury do postsubkultury. Zmiany w obszarze dzisiejszej kultury alternatywnej”, „Estetyka i Krytyka”, nr 2/2013.

M. Jędrzejewski, Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2001

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2014

Kałdon B., Potrzeby młodzieży niedostosowanej społecznie, a funkcjonowanie wybranych subkultur młodzieżowych, Ostrowiec Świętokrzyski; Warszawa: Stowarzyszenie "Nauka, Edukacja, Rozwój", 2012.

Kuć M. (red.), Skuteczność oddziaływań penitencjarnych: w kontekście zjawiska podkultury więziennej oraz instytucji warunkowego

przedterminowego zwolnienia skazanych, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cop. 2009.

Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013

Hoffmann B., Postawy buntu w procesie przemian pokoleniowych młodzież, Edukacja. – 2005 nr 1.

Fatyga B., „Dzicy z naszej ulicy – antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 1999

Pływaczewski W. Wiśniewski B. (red.), Przestępczość stadionowa: diagnoza i przeciwdziałanie zjawisku. Stan prawny na 25 maja 2010

roku, Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, 2012.

Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej : wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999.

Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004.

Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe – aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.

Hoffman B., Kultura rockowa // Problemy Opiekuńczo– Wychowawcze.– 1997, nr 7.

Literatura uzupełniająca:

Wawrzczak-Gazda Anna Wanda, Aspiracje młodzieży deklarującej przynależność do subkultur młodzieżowych, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2012.

Thorne T., Mody – kulty – fascynacje, Warszawa 2001.

Muller T., Młodzieżowe podkultury. Warszawa 1987

Janowska J., Subkultury - norma czy symptom, Opieka, Wychowanie, Terapia. – 1997 nr 1.

Schulz K., Nieformalne grupy rówieśnicze, Edukacja i Dialog. - 2001 nr 6.

Chylak A., Graffiti w kulturze współczesnej // Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze. –1997, nr 7.

Hoffman B., Techno – subkultura smutku // Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze. – 2001, nr 6.

Dudała J., Fani – chuligani : rzecz o polskich kibolach: studium socjologiczne, Warszawa 2004.

Jundziłł E., Pawłowska R., Grupy subkulturowe w percepcji społecznej młodzieży,[W:] Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a

wychowaniem, red. nauk. R. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków, 2001

Prejs B., Subkultury młodzieżowe : bunt nie przemija, Katowice, 2005

Muggelton D., Wewnątrz subkultury, Kraków.2004,

Lutostański M.J., „Punki, skinheadzi i metale. Normy i wartości młodzieżowych subkultur symbolicznych”, „Seminare”, T. XXX/2011.

Łukaszewski B., „Warszawski hip-hop w kontekście środowiska rodzinnego”, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2015.

Michel M., „Subkultura emo – fenomen socjokulturowy czy nowa grupa marginalizowanych społecznie gimnazjalistów”, (W:) J. Aksman, J. Pułka (red.), „Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych”, Wydawnictwo Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna ramy teoretyczne i terminologiczne z zakresu uwarunkowań przynależności młodzieży do grup subkulturowych.

Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (KA6_WG7)

SPOSÓB WERYFIKACJI: ocena prezentacji i doboru treści

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specyfiki funkcjonowania subkultur młodzieżowych - analizuje to zagadnienie z perspektywy

różnych obszarów działalności pedagogicznej oraz koncepcji teoretycznych. KA6_UW1

SPOSÓB WERYFIKACJI: analiza jakości prezentowanych prac

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym i

profilaktycznym w zakresie przynależności młodzieży do grup subkulturowych. KA6_KO4

SPOSÓB WERYFIKACJI: jakość pracy zaliczeniowej, aktywność na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Sposób weryfikacji:

Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy:

a) aktywność studenta na zajęciach (5 pkt)

b) zaangażowanie w wykonywany projekt (5 pkt):

• przygotowywanie się do zajęć, posiadanie na każdych spotkaniach materiałów źródłowych (bazy), na której grupa będzie pracować,

• terminowość wykonania przydzielonych zadań.

c) oryginalność projektu (5 pkt):

• prezentacja wybranego problemu przy zastosowaniu innych narzędzi niż PowerPoint,

• stopień zainteresowania odbiorców.

d) zawartość merytoryczna, treść (10 pkt):

• zgodność z tematem projektu,

• zawarcie w projekcie najistotniejszych informacji dotyczących prezentowanego problemu z wykorzystaniem dostępnej literatury,

• przygotowanie bibliografii.

Celem zaliczenia przedmiotu należy przekroczyć próg 51% elementów składowych oceny.

Punktacja:

22-25 – bardzo dobry

20-21 – dobry plus

17-19 – dobry

15-16 – dostateczny plus

12-14 - dostateczny

Dopuszczalna liczba nieobecności umożliwiająca przystąpienie do zaliczenia przedmiotu - 1.

Sposób zaliczenia,

• Zaliczenie na ocenę

Zakres tematów:

Studenci będą mieli do wyboru przygotowanie projektu na jeden z sugerowanych tematów:

1. Subkultury młodzieżowe a ekspresja twórcza

2. Subkultury a przestępczość,

3. Subkultury wyrastające z nurtów muzycznych,

4. Subkultury alternatywne,

5. Subkultury buntu i ucieczki,

6. Subkultury izolacji od społeczeństwa,

7. Subkultury kreacyjne

8. Podejście do przemocy w subkulturach,

9. Subkultury a uzależnienia,

10. Subkultury a seksualność,

11.Przesłania i filozofia subkultur,

12. Nowoczesne subkultury,

13. Subkultury w instytucjach totalnych (podkultury),

14. Możliwości i zagrożenia wynikające z przynależności do subkultur,

15. Subkultury młodzieżowe a aktywność społeczna i polityczna

16. Wybrane teorie dewiacyjnych subkultur młodzieżowych

Metody dydaktyczne:

nauczanie problemowe

metoda projektów

konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Chlebowski 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Chlebowski 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)