Literatura: |
Literatura podstawowa:
A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.
D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.
A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006
Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005
M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.
A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.
E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
M. Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.
R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.
A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
Ma podstawową wiedzę o rodzajach i specyfice więzi społecznych w środowiskach otwartych i o rządzących nimi prawidłowościach. (K_W06)
Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym.Ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. (K_W16)
Potrafi ocenić i wybrać odpowiednie metody do pracy w środowisku otwartym z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i z młodzieżą nieprzystosowaną. (K_U09)
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. (K_U13)
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej. (K_K03)
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym.
2. Omówienie wybranych metod wychowania resocjalizującego.
3. Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców.
4. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej)
a) elementy składowe działań
b) ustalenie obszaru podejmowanych działań
5. Opracowanie i realizacja przez studentów działań profilaktycznych w środowisku otwartym.
6. Hospitacja zajęć realizowanych przez studentów.
7. Ewaluacja zrealizowanych zajęć.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.
|