Andragogika 380-SS1-2ABZ
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015 7. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 8. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 9. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 10. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 11. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 12. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 13. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red. T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 14. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 15. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 16. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 17. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. 18. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143. 19. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 20. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 21. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 |
||
Efekty uczenia się: |
K_W01: Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym – egzamin, dyskusja, konsultacje K_U07: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań - egzamin, dyskusja, konsultacje K_K03: Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga - egzamin, dyskusja, konsultacje K_K05: Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych - egzamin, dyskusja, konsultacje |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z egzaminu (testu) obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (osiągnięcie minimum oceny 3,0). |
||
Zakres tematów: |
1. Teoretyczno-metodologiczne założenia andragogiki 2. Istota andragogiki jako dyscypliny naukowej. Podstawowe pojęcia 3. Możliwości rozwoju i zdolność uczenia się człowieka dorosłego 4. Elementy dydaktyki dorosłych 5. Proces kształcenia człowieka dorosłego 6. Geneza i rozwój oświaty dorosłych w Polsce i na świecie. 7. Zarys idei anrdragogicznych w wymiarze historycznym. 8. Tradycje i współczesność edukacji permanentnej 9. Badania biograficzne w teorii i praktyce andragogicznej. 10. Gerontologia edukacyjna oraz edukacja ludzi starszych w Polsce i na świecie. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 10:15 - 11:45,
sala A207 |
Jerzy Halicki | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.