Socjoterapia 380-SS1-2SOD
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Sawicka K. (red.), (1998) : Socjoterapia. CMPPP MEN. Warszawa Sobolewska Z.(1993) : Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży- zasady projektowania zajęć. OPTA. Warszawa. Okun B.F.( 2002): Skuteczna pomoc psychologiczna. Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Warszawa. H.S. Bernard, K.Roy MacKenzi(2000).; Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk Deptula M. (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa 1993 Geldard K., Geldard D. (2005) Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk, Gdyńskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sikorski W. (2002) Psychoterapia różnych pokoleń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Wopel K.( 2004): Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność Kielce, Młyńczyk W. red. (2010): Socjoterapia teoria i praktyka. Część IV, WOAK. Białystok. |
||
Efekty uczenia się: |
Student będzie: w sferze wiedzy: - znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania; - miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne w sferze umiejętności: - potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy - potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny - potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań - kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych - miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz projekt zajęć socjoterapeutycznych Ocena realizacji projektu socjoterapeutycznego oraz wybranej do prezentacji jednej sesji projektu . Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena zadań projektowych i prezentacji oraz minimum 90 % uczestnictwa w zajęciach. Nieobecności nieusprawiedliwione wymagają zliczenia w ramach konsultacji oraz dodatkowo opracowania programu zajęć socjoterapeutycznych z wybranych zagadnień . Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu :2 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie małych grup społecznych. Dynamika rozwoju grupy socjoterapeutycznej i procesów w niej zachodzących. Metoda i proces w socjoterapii.Warunki skutecznej socjoterapii. 2. Prezentacja wybranych metod oddziaływania. Programy socjoterapeutyczne wokół określonego problemu. Wskazówki metodyczne.Typowe błędy w procesie socjoterapeutycznym. 3. Budowa umiejętności prowadzenia warsztatów socjoterapeutycznych.Ocena doboru treści w zadaniach socjoterapeutycznych. Zasady projektowania zajęć socjoterapeutycznych. 4. Analiza mechanizmów budujących zaufanie i poczucie bezpieczeństwa w grupie socjoterapeutycznej.Trudne sytuacje w socjoterapii. 5. Analiza celów, funkcji i etapów procesu socjoterapii.Struktura zajęć socjoterapeutycznych. 6. Formułowanie treści korygujących, podważających urazowy zapis. Diagnoza w socjoterapii. 7. Cechy socjoterapeuty (katalog cech etycznych, cechy osobowościowe, predyspozycje do pracy z grupą, preferowany styl pracy, analiza mocnych i słabych stron). 8. Analiza trudnych sytuacji w oparciu o typowe błędy w procesie socjoterapeutycznym. 9. Realizacja opracowanej sesji socjoterapeutycznej. |
||
Metody dydaktyczne: |
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez analizę i ocenę gier dydaktycznych, zadań projektowych, prezentacji, dyskusji oraz ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena efektów pracy zespołowej.Metoda projektów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 17:15 - 18:45,
sala C2.3 |
Piotr Chlebowski | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.