Poradnictwo zawodowe 380-SS1-3AHR
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań 1995. 2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006. 3. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005. 4. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007. 5. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005. 6. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010. 7. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995. 8. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006. 9. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne). 10. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993. 11. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005. 12. Wołk Z., Całożycioweporadnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń 2005. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004. 3. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6. 4. Skłodowski H.(red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005. 5. Stopińska - Pająk A.(red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W04 Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskie; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, praca w grupach, kolokwium. K_W08 Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami; Sposób weryfikacji efektu: praca w grupach, kolokwium. K_W12 Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć, kolokwium. UMIEJĘTNOŚCI K_U15 Student potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej; Sposób weryfikacji efektu: praca w parach/w grupach; gry symulacyjne; praca z tekstem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja prowadzona podczas zajęć, praca w grupach podczas zajęć; konsultacje. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę wykładów następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) ze sprawdzianu treści realizowanych na wykładach (test; zalicza min. 50% punktów). |
||
Zakres tematów: |
1. Poradnictwo zawodowe i doradztwo – podstawowe pojęcia i spory definicyjne. 2. Człowiek w środowisku pracy. 3. Cykle życia człowieka a rozwój kariery zawodowej. 4. Czynniki indywidualne i społeczne warunkujące podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Czynniki wspierające rozwój zawodowy. 5. Doradca zawodowy. Typologie doradców i ich klientów. Poradnictwo profesjonalne i nieprofesjonalne 6. Tendencje zmian na europejskich rynkach pracy. Działania Komisji Europejskiej w zakresie edukacji i kształcenia zawodowego. 7. Wymogi formalne dotyczące dokumentów aplikacyjnych (m.in. list motywacyjny, curriculum vitae i inne) Metody dydaktyczne: (informacja na temat metod nauczania (np. konsultacje, warsztaty grupowe, projekty, |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 10:15 - 11:45,
sala B123 co drugi wtorek (parzyste), 15:20 - 16:50, sala B123 |
Krzysztof Czykier | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.