Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna 380-ON1-1DYD
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.

Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.

Literatura uzupełniająca:

Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011.

Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Warszawa 2014.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Warszawa 2014.

Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.

Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.

Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.

Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.

Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.

Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008.

Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019.

Efekty uczenia się:

W01 ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu kształcenia, (jego elementów, tj. cele, treści kształcenia, zasady, metody, formy

organizacji, środki dydaktyczne praz osiągnięcia szkolne) (KA6_WG1)

W02 zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się i nauczania (behawioralne, humanistyczne i konstruktywistyczne), rozumie znaczenie

teorii dla procesów (KA6_WG3)

U01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii

działań dydaktycznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania

oraz przewidywać skutki planowanych działań (KA6_UW1)

K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji dydaktycznych i ustawicznie je doskonali, samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KA6_KK1)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie frekwencji (obecność obowiązkowa, każdą nieobecność należy zaliczyć w czasie konsultacji),

aktywności na zajęciach, w tym zaliczenia zadań praktycznych (operacjonalizacja celów kształcenia, opracowanie konspektu zajęć) udostępnionych na platformie Blackboard.

Student może przystąpić do zaliczania nieobecności jeśli nie przekroczył 50% liczby godzin przeznaczonych na ćwiczenia.

Zakres tematów:

1. Analiza procesu kształcenia

- organizacja procesu kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów

- tradycyjny model kształcenia

- progresywistyczny model kształcenia

- proces kształcenia w ujęciu współczesnych teorii dydaktycznych

2. Operacjonalizacja celów kształcenia

- istota i etapy operacjonalizacji

- cele ogólne a cele szczegółowe

- specyficzne cechy celów szczegółowych

- narzędzia operacjonalizacji – klasyfikacje celów wg W. Okonia, B. Niemierki i B. Blooma

- próba operacjonalizacji celów

3. Nowoczesne metody kształcenia – próba ich zastosowania

- gry dydaktyczne

- metody waloryzacyjne

- metoda projektów

- inne metody wspierające rozwój uczniów

4. Niektóre formy organizacji kształcenia

- 4 typy lekcji

- wycieczka

- praca domowa

5. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej

- istota planowania

- rodzaje planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej

- opracowanie konspektu zajęć dydaktycznych

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem

gry dydaktyczne

pogadanka

dyskusja

metody praktyczne

Uwaga: zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej na platformie Microsoft Teams.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Walentyna Wróblewska 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)