Andragogika 380-ON1-1AND
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 24 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143. 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1: zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - sprawdzian z przyswojonych treści - egzamin, konsultacje, dyskusja KA6_UW2: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - ocena aktywności studenta podczas wykładu poprzedzona analizą fragmentów literatury wskazanej przez wykładowcę oraz praca w grupach nad rozwiązaniem kwestii praktycznych związanych z andragogiką - egzamin, konsultacje, dyskusja KA6_KK2: docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych - sprawdzian z przyswojonych treści oraz ocena aktywności studenta podczas wykładu poprzedzona analizą fragmentów literatury wskazanej przez wykładowcę oraz praca w grupach nad rozwiązaniem kwestii praktycznych związanych z andragogiką - egzamin, konsultacje, dyskusja KA6_KO2: ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej - sprawdzian z przyswojonych treści oraz ocena aktywności studenta podczas wykładu poprzedzona analizą fragmentów literatury wskazanej przez wykładowcę oraz praca w grupach nad rozwiązaniem kwestii praktycznych związanych z andragogiką - egzamin, konsultacje, dyskusja KA6_KR1: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - konsultacje, dyskusja |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów). Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej na konsultacjach. |
||
Zakres tematów: |
1. Teoretyczno-metodologiczne założenia andragogiki. Istota andragogiki jako dyscypliny naukowej. Podstawowe pojęcia 2. Zarys idei andragogicznych w wymiarze historycznym. 3. Możliwości rozwoju i zdolność uczenia się człowieka dorosłego 4. Proces kształcenia człowieka dorosłego. Elementy dydaktyki dorosłych 5. Geneza i rozwój oświaty dorosłych w Polsce i na świecie 6. Tradycje i współczesność edukacji permanentnej 7. Badania biograficzne w teorii i praktyce andragogicznej. 8. Gerontologia edukacyjna oraz edukacja ludzi starszych w Polsce i na świecie. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 8:30 - 11:30,
sala A6 |
Krzysztof Czykier | 32/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.