Pedagogika społeczna 380-SN1-1ABW
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Środowisko życia człowieka: funkcje, struktura, przemiany. 2. Rodzina – przegląd definicji, uwarunkowania kulturowe. Rodzina współczesna – istota, właściwości, alternatywne kształty życia małżeńsko-rodzinnego. 3. Refleksje nad współczesnym rodzicielstwem 4. Organizacje pozarządowe, jako przykład działalności pedagogicznej w środowisku. 5. Rozwód jako punkt zwrotny w życiu rodziny. Sytuacja życiowa dziecka w rodzinie monoparentalnej. 6. Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. 7. Dzieciństwo zagrożone. Bieda dziecięca jako współczesny problem społeczny. 8. Dziecko w świecie mediów – szanse i zagrożenia wychowawcze. 9. Główne kierunki pomocy rodzinie i dziecku w środowisku lokalnym. 10. Środowisko wychowawcze szkoły wobec problemu agresji i przemocy wśród uczniów. 11. Bezdomność jako problem pedagogiki społecznej. Przyczyny, istota problemu, profilaktyka. |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących - KA7_WG1 Student potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu - K_UW2 Student jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne - KA7_KO2 Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej - KA7_KR2 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej. |
||
Zakres tematów: |
1. Środowisko życia człowieka: funkcje, struktura, przemiany. 2. Rodzina – przegląd definicji, uwarunkowania kulturowe. Rodzina współczesna – istota, właściwości, alternatywne kształty życia małżeńsko-rodzinnego. 3. Refleksje nad współczesnym rodzicielstwem 4. Organizacje pozarządowe, jako przykład działalności pedagogicznej w środowisku. 5. Rozwód jako punkt zwrotny w życiu rodziny. Sytuacja życiowa dziecka w rodzinie monoparentalnej. 6. Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. 7. Dzieciństwo zagrożone. Bieda dziecięca jako współczesny problem społeczny. 8. Dziecko w świecie mediów – szanse i zagrożenia wychowawcze. 9. Główne kierunki pomocy rodzinie i dziecku w środowisku lokalnym. 10. Środowisko wychowawcze szkoły wobec problemu agresji i przemocy wśród uczniów. 11. Bezdomność jako problem pedagogiki społecznej. Przyczyny, istota problemu, profilaktyka. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe i inne, aktywizujące studentów w procesie kształcenia |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 12:00 - 13:30,
sala A112 |
Marta Perkowska | 17/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.