Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005.
4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.
5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
2. Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000.
3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
4.Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
5. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P., Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.
6. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
7. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
8. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W
poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu,
Opole 2011.
9. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
10. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
|
Efekty uczenia się: |
Absolwent:
ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów biologicznych, społecznych, psychologicznych i pedagogicznych - weryfikacja: burza mózgów, dyskusja podczas ćwiczeń, wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach
zna wybrane koncepcje człowieka: pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach
jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach, dyskusja;
potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego,fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - weryfikacja: analiza sytuacji problemowych, dyskusja
|