Pedagogika specjalna 380-SN1-1PSL
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. • Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. • Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011. • Kirenko J., Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie, Lublin 2002. • Obuchowska H. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995. Podgórska-Jachnik D., Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: • Ćwirynkało K., Osoby z niepełnosprawnością jako ofiary zaniedbania w rodzinie, OPUSCULA SOCIOLOGICA, 2013, 1(3), 47-59. • Dalecka M., Sport osób z niepełnosprawnością – przełamywanie barier, Rocznik Lubuski, 2014, 40, 2, 227-234. • Doroszuk J. (red.), Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 13: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny, Wyd. UG, Gdańsk 2014. • Gorajewska D. (red.), Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole, Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2008. • Parchomiuk M., Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016. • Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Wyd. „GARMOND”, Warszawa 2013. • Sakowicz-Boboryko A. Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Tomczyszyn D., Romanowicz W. (red.) Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Wyd. PSW JPII, Biała Podlaska 2012 (wybrane teksty). Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J., W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Wyd. Naukowe Katedra, Białystok - Gdańsk 2018. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG8 - Wymienia najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć) KA6_UW5 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna itp.) z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania; potrafi wymienić i objaśnić problemy rodzin osób z niepełnosprawnością oraz wskazać formy i źródła ich wsparcia społecznego (sposób weryfikacji – prezentacja, ocena aktywności w trakcie zajęć) KA6_KK2 - Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób z niepełnosprawnością, ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz ich autonomii i normalizacji warunków życia (sposób weryfikacji – ocena efektów pracy zespołowej) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) • przygotowanie prezentacji na określony temat i jej omówienie • aktywność na zajęciach Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. |
||
Zakres tematów: |
1. Psychospołeczne funkcjonowanie rodzin z dziećmi z niepełnosprawnością – diagnoza zasobów rodziny i jej potrzeb 2. Społeczne wspieranie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin w środowisku lokalnym – sieć wsparcia, jego formy i źródła 3. Segregacja – integracja – inkluzja. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością 4. Dorosłe osoby z niepełnosprawnością w „labiryncie codzienności” – możliwości i ograniczenia, wyrównywanie szans. Analiza wybranych problemów w zakresie funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia: rodzina, praca zawodowa, czas wolny (partycypacja w kulturze, aktywność sportowa). Założenia – rzeczywistość – propozycje zmian. Implikacje dla praktyki pracy socjalnej. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody poszukujące - dyskusja (seminaryjna, okrągłego stołu), giełda pomysłów; Metoda asymilacji wiedzy - prezentacja multimedialna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 14:30 - 16:45,
sala B123 |
Dorota Wyrzykowska-Koda | 17/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.