Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria oprogramowania II 400-IS1-3IOP
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. E. Gamma, E., Helm, R., Johnson, R, Vlissides, J. Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, 2010.

2. Jaszkiewicz, A. Inżynieria oprogramowania. Helion, 2008.

3. Lawrence Pfleeger S.L., M. Atlee J.M.: Software Engineering: Theory and Practice. 4th Edition. Pearson, 2009.

5. van Roy, P., Haridi, S., Programowanie. Koncepcje, techniki i modele, Helion, 2005.

6. Stevens, P. UML inżynieria oprogramowania. Helion, 2012.

7. Sacha, K. Inżynieria oprogramowania. PWN, 2012.

8. Sinan Si Alhir, UML Wprowadzenia. Helion, 2004.

9. Sommerville, I. Inżynieria oprogramowania. WNT, 2011.

10. Subieta, K. Podstawy inżynierii oprogramowania. PJWSTK, 2011.

1. E. Gamma, E., Helm, R., Johnson, R, Vlissides, J. Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, 2010.

2. Jaszkiewicz, A. Inżynieria oprogramowania. Helion, 2008.

3. Lawrence Pfleeger S.L., M. Atlee J.M.: Software Engineering: Theory and Practice. 4th Edition. Pearson, 2019.

5. van Roy, P., Haridi, S., Programowanie. Koncepcje, techniki i modele, Helion, 2005.

6. Stevens, P. UML inżynieria oprogramowania. Helion, 2012.

7. Sacha, K. Inżynieria oprogramowania. PWN, 2012.

8. Sinan Si Alhir, UML Wprowadzenia. Helion, 2004.

9. Sommerville, I. Inżynieria oprogramowania. WNT, 2011.

10. Subieta, K. Podstawy inżynierii oprogramowania. PJWSTK, 2011.

Efekty uczenia się:

Student:

UMIEJĘTNOŚCI

KP6_UW4 - Wybiera odpowiedni paradygmat i język programowania do rozwiązania określonego typu zadań.

KP6_UW5 - Samodzielnie implementuje algorytmy stosując odpowiednie elementy wybranego języka programowania.

KP6_UW11 - Posługuje się wzorcami projektowymi, posługuje się API, umie wykorzystać narzędzia wspomagające proces tworzenia, testowania i debugowania oprogramowania.

KP6_UW12 - Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu języków formalnych do rozwiązywania zagadnień z zakresu komunikacji człowiek –komputer, sztucznej inteligencji, formułowania algorytmów i projektowania systemów informatycznych.

KP6_UW14 - Wykorzystuje technologie tworzenia oprogramowania pracującego w Internecie.

KP6_UK1 - Potrafi posługiwać się terminologią informatyczną w języku angielskim (w tym czytanie dokumentacji) na poziomie B2.

KP6_UK2 - Potrafi przygotować opracowanie zagadnień informatycznych w języku polskim oraz zaprezentować je.

KP6_UK3 - Potrafi samodzielnie opracować rozwiązanie zadanego zagadnienia informatycznego z pogranicza teorii i praktyki oraz przedstawić rozwiązanie i wnioski.

KP6_UO1 - Potrafi pracować w zespole programistycznym przy kompleksowym rozwiązaniu zadanego problemu.

KP6_UO2 - Potrafi współpracować w grupie realizując wspólne projekty

KP6_UU1 - Rozumie potrzebę podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji

Forma weryfikacji wszystkich efektów uczenia się w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:

ocena realizacji zadań i ćwiczeń laboratoryjnych i aktywności studenta na zajęciach.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

KP6_KK1 - Starannie określa priorytety i kolejność swoich działań

KP6_KO1 - Wykazuje postawę kreatywności i innowacyjności niezbędną do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym

KP6_KR1 - Rozumie konieczność przestrzegania zasad etycznych i prawnych związanych z aktywnością w środowisku informatycznym

Forma weryfikacji wszystkich efektów uczenia się w zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

ocena aktywności studenta i współpracy z innymi studentami na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie:

S - sprawozdania i rozmowy z prowadzącym laboratorium z przeprowadzonych prac (ze współczynnikiem i=0,9),

A - aktywności na zajęciach (ze współczynnikiem. j=0,1).

gdzie S, A są ocenami "szkolnymi" w przedziale <2, 5>, z przyrostem 0,5

Ocenę końcową wyznacza się za pomocą następującej formuły z uwzględnieniem zaokrąglenia na progach - 0,25 i 0,75 w ramach przedziału całkowitego (np. 3,25; 3,75):

i*S + j*A

np. dla S=4, A=5 jest 0,9*4 + 0.1*5 =4,1, co daje ocenę końcową 4,0

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2

Nieobecności powyżej 2 wymagają zaliczenia na konsultacjach.

Ponad 50 % nieobecności powoduje automatycznie niezaliczenie zajęć.

Forma zaliczenia: zaliczenie w formie zdalnej.

Zakres tematów:

Eksperymenty indywidualne i zespołowe prace w nastepujących kwestiach:

1. Dla wybranego systemu informacyjnego (np. zarządzania biblioteką wydziałową) opracować założenia do tego systemu wykorzystując elementy strukturalne studium wykonalności. W opracowaniu muszą znaleźć się takie komponenty jak: cel systemu, kategoryzacja i potrzeby użytkowników, opis funkcjonalności, opracowanie wskaźników jakości systemu, ważniejsze elementy modelu systemu w języku UML (z wykorzystaniem diagramów: przypadków użycia, klas i obiektów, stanu obiektów, współdziałania, sekwencji, czynności, komponentów), analiza SWOT, oszacowanie nakładów.

2. Dla wybranego serwisu/aplikacji internetowego (np. sklep internetowy) opracować i zaimplementować makiety ekranów (mock-up).

3. Dla wybranego oprogramowania z repozytorium github (lub innego o podobnym charakterze i przeznaczeniu) opracować scenariusz€ testów i przeprowadzić test.

Metody dydaktyczne:

Laboratoryjne zajęcia indywidualne i grupowe polegające na rozwiązywanie zadań, prowadzeniu eksperymentów oraz wykorzystaniu bibliotek oprogramowania oraz dyskusjach w grupie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mieczysław Muraszkiewicz 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)