Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia społeczna Europy 400-US1-1HSO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Davies N., Europa: Rozprawa historyka z historią, Kraków 2006 (lub wcześniejsze wydanie);

2. Kłoczowski J., Nasza Tysiącletnia Europa, Warszawa 2010.

3. Kengor P., Ronald Reagan i obalenie komunizmu, Warszawa 2007.

4. Sczaniecki M., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1992

5. Współczesna Europa w procesie zmian. Wybrane problemy, pod redakcją J. Polakowskiej-Kujawy, Warszawa 2006;

6. Teczka Hitlera, pod redakcją H. Eberliego i M. Uhla, Warszawa 2005.

7. Korboński S., Polskie Państwo Podziemne, Bydgoszcz b.r.

8. Wołkonowski J., Wymiar sprawiedliwości Polskiego Państwa Podziemnego na Wileńszczyźnie w latach drugiej wojny światowej, (w:) Miscellanea historicco-iuridica, Tom 5, Białystok 2007, s. 121-138.

9. Wołkonowski J., Okręg Wileński Związku Walki Zbrojnej-Armii Krajowej 1939-1945, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student zna podstawowe założenia i terminologię właściwą naukom prawnym, politycznym, ekonomicznym oraz w sferze nauk o kulturze i filozofii, dysponuje wiedzą w zakresie ich wzajemnych relacji oraz właściwych im więzi społecznych;

- Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie współczesnych stosunków społecznych, kulturowych, wyznaniowych i etnicznych, zna ich prawno-polityczne oraz cywilizacyjne i filozoficzne podłoże i uwarunkowania;

-Student ma podstawową wiedzę w zakresie statusu jednostki we współczesnym świecie, zna jej prawa oraz rolę jako twórcy systemów prawnych, ekonomicznych czy politycznych z uwzględnieniem aspektów kulturowych i filozoficznych.

Umiejętności:

- Student potrafi prawidłowo ocenić przebieg określonych procesów politycznych i gospodarczych, rozumie ich istotę i dostrzega ich przyczyny, efekty i znaczenie oraz wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania;

- Student w oparciu o zdobytą wiedzę potrafi identyfikować potencjalne możliwości rozwiązywania problemów natury prawnej, ekonomicznej, politycznej czy kulturowej i proponować sposoby ich rozwiązania;

- Student potrafi formułować wnioski co do możliwych perspektyw rozwoju określonych procesów prawnych, politycznych i ekonomicznych, dostrzega ich uwarunkowania;

- Student potrafi samodzielnie formułować oceny i wnioski odnośnie aktualnych zjawisk kulturowych, potrafi je właściwie interpretować oraz dostrzega ich powiązania ze sferą prawa, polityki i gospodarki;

- Student potrafi, w ramach zdobytej wiedzy, analizować, komentować i interpretować aktualne procesy i zjawiska społeczne osadzając je w kontekście prawnym, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym; potrafi prognozować ich dalszy rozwój.

Kompetencje społeczne:

- Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;

- Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Metody i kryteria oceniania:

Podczas ćwiczeń Student bierze aktywny udział odpowiadając na pytania, uczestnicząc w dyskusji, proponując rozwiązania omawianych problemów.

Student powinien być obecny na wszystkich ćwiczeniach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność z 15 ćwiczeń).

Ocena końcowa zaliczenia z ćwiczeń jest średnią z odpowiedzi podczas ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Wstęp, kontynent Europejski – granice w ujęciu historycznym, kulturowym i politycznym. Periodyzacja dziejów Europy – myśl społeczna od średniowiecza do nowożytności. Linie podziałów w Europie.

2. Powstanie państw narodowych. Chrystianizacja Europy. Kształtowanie się społeczeństw stanowych i reprezentacji stanowej. Myśl polityczna Odrodzenia. Absolutyzm. Reformacja i jej rola na dzieje społeczne i polityczne kontynentu. Przemiany społeczne i polityczne w Anglii XVII wieku. Rewolucja angielska, skutki społeczne, gospodarcze i polityczne.

3. Oświecenie. Fenomen miasta i rola wspólnot wiejskich. Absolutyzm oświecony. Rewolucja francuska i jej wpływ na dzieje kontynentu. Podłoże ideologiczne rewolucji. Podstawowe dokumenty prawne: Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, zniesienie feudalizmu, nowe rozwiązania ustrojowe.

4. Polska czasów Stanisławowskich. Próby reform oraz przyczyny upadku państwa. Napoleoński porządek prawny. Znaczenie epoki napoleońskiej w historii społecznej i politycznej Europy.

5. Przebieg i konsekwencje Wiosny Ludów w Europie. Ostateczny upadek feudalizmu, dominacja stosunków kapitalistycznych. Europa w II połowie XIX w. Zjednoczenie Niemiec i Włoch. Problem kolonii. Wzrost znaczenia kwestii robotniczej.

6. Powstanie doktryn politycznych i ich ewolucja w XIX wieku. Liberalizm, konserwatyzm, socjalizm. Nauka społeczna kościoła katolickiego. Naród i państwo.

7. Pierwsza wojna światowa. Zmiany w układzie sił po I wojnie światowej. Powstanie nowych państw. Społeczeństwa i gospodarka państw Europy w latach 1918-1939.

8. Odbudowa państwowości polskiej. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Prawa mniejszości i Traktat Mniejszościowy. Stosunki narodowościowe w II RP.

9. Życie i kultura społeczeństw Europy po pierwszej wojnie światowej. Demoliberalizm w Europie. Dyktatury w Europie w okresie międzywojennej. Autorytaryzm. Faszyzm i komunizm w Europie. Hitler i jego wizja świata.

10. II wojna światowa. Koalicja antyfaszystowska i jej znaczenie dla kształtowania ładu powojennego w świecie. Społeczeństwo i gospodarka podczas II wojny światowej. Holocaust. Konferencje: teherańska, jałtańska, poczdamska. Podział Europy.

11. Polskie państwo podziemne. Związek Walki Zbrojnej-Armia Krajowa i Delegatura Rządu. Wymiar sprawiedliwości polskiego państwa podziemnego. Koncepcja wyzwolenia kraju. Bałtycki model oporu antynazistowskiego.

12. Przesiedlenia ludności w Europie po drugiej wojnie światowej. Nowy ład polityczny w Europie - od koalicji do „zimnej wojny”.

13. Stalinizm w ZSRR i państwach bloku sowieckiego. Próby oporu społecznego w państwach komunistycznych w Europie (powstanie berlińskie, Czerwiec i Październik 1956 r., powstanie węgierskie, Praska Wiosna).

14. Dzieje polityczne Europy Zachodniej po II wojnie światowej. Obecność USA w Europie. Geneza i etapy integracji. Stosunki Wschód-Zachód. Zimna wojna i „odprężenie”. Rola paktów polityczno-wojskowych.

15. Prezydentura Reagana w latach 80. Jesień Ludów 1989 r. i jej konsekwencje. Rozpad ZSRR i bloku radzieckiego. Procesy integracyjne w Europie. Brexit.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia są przygotowane jako prezentacje w Ms PowerPoint (na każde ćwiczenie 20-40 slajdów), w formie pytań - odpowiedzi.

Podczas ćwiczeń wykorzystywane są teksty źródłowe oraz mapy (ukazujące procesy polityczne) i wykresy (ukazujące procesy gospodarcze).

Zajęcia w roku akademickim 2019/2020 w semestrze jesiennym odbywają się we wtorki w Sali 406 od 10.10 do 11.40

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Bartnicki 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)