Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zarządzanie strategiczne 450-ZS2-1ZST
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorow i konkurentow,

MT Biznes, Warszawa 2006

2. Obłoj K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi

konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007

3. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000

4. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,

PWE, Warszawa 2007

Literatura dodatkowa:

1. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN,

Warszawa 2007

2. Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001

red. H.Ferenc

3. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne

przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007

4. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody,

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007

Efekty uczenia się:

Student:

ZS -WG1 - studenta posiada pogłębioną wiedzę na temat strategicznych relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (KA7_WG3)

ZS - WG2 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty i narzędzi analizy strategicznej oraz konsekwencji dla podejmowania decyzji strategicznych (KA7_WG6)h

ZS-WG3 - studenta ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mechanizmów zmian w procesach wewnątrz organizacji jak i w otoczeniu oraz rozumie ich kontekst strategiczny (KA7_WG8)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu:

8-9 pkt – dst; 10 pkt – dst+, 11-12 pkt – db; 13 pkt – db+; 14-15 pkt – bdb

Egzamin w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Blackboard.

Zakres tematów:

1. Zarządzanie strategiczne jako proces,

2. Ewolucja zarządzania strategicznego - szkoły:

a) Szkoła planistyczna

b) Szkoła ewolucyjna

c) Szkoła pozycyjna

d) Szkoła zasobów, umiejętności i uczenia się

3. Formułowanie strategii przedsiębiorstwa (misja, domena i przewaga konkurencyjna, cele i funkcjonalne

4. Rodzaje strategii

5 Strategie konkurencji wg Portera

d) Strategia konkurencji w sektorach rozproszonych,

e) Strategia konkurencji w sektorach pojawiających się

f) Strategia konkurencji w sektorach dojrzałych

g) Strategia konkurencji w sektorach schyłkowych

h) Strategia konkurencji w sektorach globalnych

6. Strategie rozwoju w układzie produkt - rynek

a) Strategia penetracji

b) Strategia rozwoju rynku

c) Strategia rozwoju produktu

d) Strategia dywersyfikacji (wertykalnej, horyzontalna, koncentryczna konglomeratowa)

7. Strategie integracji, kooperacji (fuzje, przejęcia, alianse strategiczne, klastry)

8. Nowe trendy w strategiach organizacji

9. Wdrażanie strategii, strategiczna karta wyników

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja. Wykład prowadzony w formie zdalnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 136
Mariusz Citkowski 45/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Ekonomii i Finansów i Instytutu Zarządzania
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.