Organizacja i zarządzanie 330-ES1-1OIZ
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Griffin R. W. Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa 2017 2. Koźmiński A. K., Piotrowski W. [red.]: Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2013 3. Romanowska M. [red.]: Podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001, Uzupełniająca: Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert R., Kierowanie. PWE, Warszawa 2011 |
||
Efekty uczenia się: |
OIZ_W01 Student posiada wiedzę o problematyce dotyczącej podstaw zarządzania oraz miejscu zarządzania w systemie nauk ekonomicznych KP6_WG5 OIZ_W02 Posiada wiedzę na temat więzi społecznych występujących w procesie zarządzania organizacją KP6_WG5 OIZ_W03 Posiada wiedzę o potrzebach i postawach człowieka w ramach procesu motywacji KP6_WK1 OIZ_W04 Student posiada wiedze o strukturach organizacji i ich ewolucji KP6_WK4 OIZ_U01 Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania do analizy i rozstrzygania konkretnych problemów, proponując odpowiednie ich rozwiązania na podstawie studiów przypadków KP6_UW5 OIZ_U02 Z wykorzystaniem wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania potrafi interpretować zjawiska zachodzące w organizacji i jej otoczeniu w ramach studiów przypadków KP6_UU1 OIZ_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania do zaproponowania rozwiązań konkretnych problemów KP6_UU2 OIZ_U04 Posiada umiejętność obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk związanych z podstawowymi funkcjami zarządzania KP6_UU2 OIZ_U05 Potrafi przygotować i zaprezentować prace pisemne dotyczące rozwiązań studiów przypadków z zakresu podstaw zarządzania KP6_UO1 OIZ_U06 Potrafi przygotować wypowiedź ustną poświęconą wynikom studiów przypadków z zakresu podstawowych funkcji zarządzania, właściwie dobierając i weryfikując materiały źródłowe do przygotowanych wystąpień KP6_UK1 OIZ_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności rozumie, że powinien stale je rozwijać KP6_KK1 OIZ_K02 Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role KP6_KK1 Sposoby weryfikacji: OIZ_W01 kolokwium OIZ_W02 kolokwium, studia przypadku OIZ_W03 kolokwium, studia przypadku, dyskusja OIZ_W04 kolokwium, studia przypadku OIZ_U01 studia przypadku OIZ_U02 kolokwium - pytania otwarte, studia przypadku OIZ_U03 kolokwium, studia przypadku OIZ_U04 studia przypadku, dyskusja OIZ_U05 studia przypadku OIZ_U06 studia przypadku, dyskusja OIZ_K01 dyskusja OIZ_K02 studia przypadku |
||
Metody i kryteria oceniania: |
10% oceny - wypowiedź ustna punktowana w skali od 1 do 3, 40% oceny - studium przypadku punktowane od 1 do 5, 50% oceny - kolokwium, kolokwium uważa się za zaliczone przy uzyskaniu min 51% poprawnych odpowiedzi. Student ma prawo do 1 nieobecności. Zaliczenie nadwyżkowych nieobecności odbywa się na konsultacjach, student odpowiada na pytania dotyczące tematu zajęć na których był nieobecny. Przy ponad 50% nieobecności na zajęciach student nie jest dopuszczony do zaliczenia ćwiczeń. |
||
Zakres tematów: |
1. Istota i zakres zarządzania (pojęcie zarządzania, zarządzanie a inne dziedziny nauki, funkcje zarządzania) –1 godzina 2. Role i umiejętności menedżera w organizacji (szczeble zarządzania, role menedżera, umiejętności kierownicze) – 1 godzina 3. Organizacja jako system (definicja systemu, cechy systemów, otoczenie organizacji) – 2 godziny 4. Planowanie w organizacji (pojęcie planu, rodzaje planów, cechy dobrego planu, pojęcie celu, rodzaje celów) – 2 godziny 5. Struktury organizacyjne (podział pracy, elementy struktury organizacyjnej, więzi organizacyjne, rodzaje struktur organizacyjnych) – 2 godziny 6. Przywództwo i władza w organizacji (istota i źródła przywództwa, źródła i rodzaje władzy, style kierowania) – 2 godziny 7. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie (pojęcie zasobów ludzkich, modele polityki kadrowej, istota zarządzania zasobami ludzkimi, etapy zarządzania zasobami ludzkimi, definicja motywowania, teorie motywacji) – 2 godziny 8. Kontrolowanie w organizacji (istota, cel i zakres kontrolowania, obszary kontroli, rodzaje kontroli, proces kontrolowania) – 1 godzina 9. Informacja i komunikacja w organizacji – 1 godzina 10. Kultura organizacyjna (pojęcie kultury organizacyjnej, elementy kultury organizacyjnej, rodzaje kultury organizacyjnej) – 1 godzina |
||
Metody dydaktyczne: |
Zadania grupowe, studia przypadków oraz dyskusja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45,
sala 316 |
Monika Garwolińska | 23/23 |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00,
sala 316 |
Monika Garwolińska | 25/23 |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30,
sala 204 |
Mariusz Citkowski | 20/23 |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15,
sala 301 |
Mariusz Citkowski | 23/23 |
szczegóły![]() |
5 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:15 - 14:45,
sala 316 |
Monika Garwolińska | 21/23 |
szczegóły![]() |
6 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00,
sala 201 |
Monika Garwolińska | 23/23 |
szczegóły![]() |
7 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:00 - 9:30,
sala 301 |
Monika Garwolińska | 24/23 |
szczegóły![]() |
8 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15,
sala 301 |
Monika Garwolińska | 24/23 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Ekonomii i Finansów i Instytutu Zarządzania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.