Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz. I 380-DS5-5JBS1
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

A. Perkowska – Klejman (2011), Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika społeczna, nr 2(40), s. 61-77.

J. M. Łukasik (2015), Edukacja nauczyciela refleksyjnego przez zdarzenia krytyczne, (w:) S. Kowal, M. Mądry – Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin.

J. Szymczak (2009), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu jako egzemplifikacja permanentnej pracy nauczyciela nad własną osobą, (w:) R. Borzyszkowska, E. Lemańska – Lewandowska, P. P. Grzybowski (red.), Edukacja a praca, Bydgoszcz.

M. Słamińska, M. Kaczmarczyk (2019), Opinie o przebiegu praktyki studenckiej jako źródło informacji o kompetencjach nauczycieli, Edukacja, Tom 148, Wydanie 1, s. 159-169.

A. Komorowska-Zielony (2018), Praktyka pedagogiczna z perspektywy studenta wczesnej edukacji, (w:) E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania, Wrocław.

J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków.

D. Waloszek (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

M. Magda – Adamowicz, A. Olczak (2014) (red.), Pedagogika przedszkolna: oblicza i poszukiwania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

A. Kopik, M. Zatorska (2011), Wielointeligentne odkrywanie świata w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego, Kielce.

Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Absolwent zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.

KA7_WG6 Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

KA7_WG7 Absolwent zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.

KA7_UW1 Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.

KA7_UW2 Absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.

KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.

KA7_KR1 Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem będzie obecność studenta na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym na platformach Zoom i Microsoft Teams oraz ocena pracy indywidualnej i zespołowej.

Zakres tematów:

1. Rola nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci oraz jego warsztat pracy.

2. Wykorzystanie wiedzy pedagogicznej i przedmiotowej w samodzielnym planowaniu i realizowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu.

3. Obserwacja działań nauczyciela i aktywności dzieci, analiza dokonanych obserwacji.

4. Samodzielne projektowanie aktywności dzieci i prowadzenie działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu przy wykorzystaniu zróżnicowanych środków i metod.

5. Ocena skuteczności swoich działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych.

Metody dydaktyczne:

metody oparte na praktycznej działalności studentów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 13/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska 13/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Preuss 13/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Lewkowicz 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)