Literatura: |
1. J. Gołąb, M. Jakóbisiak, W. Lasek, T. Stokłosa. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
2. I. Roitt, J. Brostoff, D. Male. Immunologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL & Wydawnictwo Medyczne Słotwiński Verlag, Warszawa - Bremen, 2000.
3. W. Deptuła, M. Stosik. Immunologia dla biologów. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998.
4. M. Kandefer-Szerszeń. Ćwiczenia z immunologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 2006.
5. J. H. L. Playfair, B. M. Chain. Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005.
6. B. Płytycz, Z. Gliński, J. Jarosz, M. Książkiewicz-Kapralska, M. Markowska, K. Skwarło-Sońta. Immunologia porównawcza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999.
7. T. Gościcka. Ćwiczenia z immunologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia:
1. Student posługuje się terminologią fachową w celu opisu procesów związanych mechanizmami odporności.
2. Student identyfikuje podstawowe rodzaje komórek immunokompetentnych i opisuje ich budowę.
3. Student wskazuje elementy struktury komórek immunokompetentnych i wiąże je z etapami reakcji obronnych, w których te elementy uczestniczą.
4. Student wykonuje podstawowe testy oparte na reakcji antygen-przeciwciało, analizuje i interpretuje wyniki tych testów.
5. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych.
Sposoby weryfikacji:
1. Bieżąca kontrola stanu wiedzy studentów przed zajęciami (wejściówki lub rozmowa ustna).
2. Jeden sprawdzian pisemny w formie testu otwartego (w tym schematy do uzupełnienia i objaśnienia).
3. Bieżąca ocena pracy samodzielnej i zespołowej podczas wykonywania zadań, jak również ocena umiejętności analizowania uzyskanych w trakcie zajęć wyników.
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Bieżąca kontrola stanu wiedzy studentów (rozmowa, wejściówki).
2. Bieżąca kontrola efektów doświadczeń wykonywanych na ćwiczeniach.
3. Warunkiem zaliczenia laboratorium jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium (kolokwium odbywa się z wykorzystaniem platformy Blackboard).
4. Kontrola obecności studenta na zajęciach laboratoryjnych (nieobecność wiąże się z koniecznością ich odpracowania).
5. Przy końcowym zaliczeniu laboratorium bierze się pod uwagę wszystkie aktywności wymienione w pkt. 1-4.
6. Zaliczenie laboratorium na ocenę pozytywną kwalifikuje studenta do podejścia do egzaminu pisemnego z przedmiotu Immunologia ogólna.
|
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami antygenów. Rodzaje antygenów (zajęcia zdalne).
2. Cechy komórek bakteryjnych determinujące ich immunogenność. Przygotowanie zawiesiny komórek bakterii (antygen komórkowy) zaliczanych do grupy Gram (-).
3. Identyfikacja obecności antygenów somatycznych i rzęskowych na powierzchni komórek bakterii z grupy Gram (-). Aglutynacja pośrednia i bezpośrednia. Warunki przebiegu reakcji aglutynacji.
4. Przeciwciała specyficzne - podstawowe pojęcia. Metody oceny obecności przeciwciał specyficznych dla różnych antygenów komórkowych w materiale biologicznym (surowicy odpornościowej). Reakcje typu antygen-przeciwciało.
5. Klasy przeciwciał. Budowa i funkcje IgA, IgG, IgD, IgM oraz IgM.
6. Reakcje typu antygen-przeciwciało cd. Antygeny rozpuszczalne w reakcji z przeciwciałami specyficznymi. Identyfikacja obecności kompleksów antygen rozpuszczalny-przeciwciało w badanym materiale.
7. Komórki układu odpornościowego. Morfologia komórek obronnych róznych grup organizmów (ryby, płaza, ptaka i człowieka). Identyfikacja poszczególnych populacji komórek immunokompetentnych w preparatach mikroskopowych.
|