Programowanie równoległe 390-FG1-3PR
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Czech. Wprowadzenie do obliczeń równoległych, PWN, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: P. Stpiczyński, M. Brzuszek, Podstawy programowania obliczeń równoległych, UMCS, Lublin 2011. Jason Sanders ; Edward Kandrot; Łukasz Piwko: CUDA w przykładach : wprowadzenie do ogólnego programowania procesorów GPU, Helion 2012. Strony internetowe: www.openmp.org, www.mpi-forum.org, developer.nvidia.com |
||
Efekty uczenia się: |
K_W24 - ma podstawową wiedzę z zakresu algorytmiki i struktur danych Ma podstawową wiedzę zna pojęcia z zakresu programowania równoległego K_U23 - umie napisać złożony program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić Umie napisać program komputerowy ralizujący obliczenia równolegle na wybrane architektury sprzętowe K_U25 - umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internetu z poszanowaniem własności intelektualnej oraz zasad użytkowania K_K05 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
obserwacja i ocena umiejętności, ocena aktywności studenta w trakcie realizacji zajęć, ocena napisanych przez studentów programów komputerowych, dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności, opuszczenie więcej niż 50% zajęć - student zostanie nieklasyfikowany (brak oceny z przedmiotu) |
||
Zakres tematów: |
Procesy w systemie Linux, tworzenie, oczekiwanie, kończenie, podmiana wykonywanego procesu, programy przykładowe. Algorytmy dla modelu obliczeń równoległych z pamięcią wspólną i rozproszonych z wymianą komunikatów. Dyrektywy zrównoleglające interfejsu OpenMP, podstawowe konstrukcje, klauzule, konstrukcje synchronizacyjne. Przykładowe programy wykorzystujące dyrektywy i klauzule interfejsu OpenMP. Podstawowe funkcje biblioteki MPI, komunikatory, przesyłanie wiadomości między parą procesów, komunikacja kolektywna. Przykładowe programy wykorzystujące funkcje biblioteki MPI. Elementy programowania równoległego z wykorzystaniem karty graficznej GPGPU w środowisku CUDA. Przykładowe programy wykorzystujące programowanie równoległe z zastosowaniem karty graficznej GPGPU w środowisku CUDA. |
||
Metody dydaktyczne: |
obserwacja i ocena umiejętności, ocena aktywności studenta w trakcie realizacji zajęć, ocena napisanych przez studentów programów komputerowych, dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności, opuszczenie więcej niż 50% zajęć - student zostanie nieklasyfikowany (brak oceny z przedmiotu) |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Marian Uba | 9/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.